Sephora Haul la 10 ani

Dacă ai aplicația TikTok instalată în telefonul tău, cu siguranță ai auzit de poveștile despre ,,Sephora kids” sau ai văzut vreun videoclip realizat chiar de unul dintre ei. Majoritatea americanilor se confruntă cu experiențe șocante din cauza atitudinii copiilor mult prea mici pentru a cumpăra din diverse magazine precum Sephora. Vârstele lor se încadrează între 7 și 12 ani, poate chiar mai puțin (fac parte din generația Alpha), sunt gălăgioși, se joacă cu testerele, nu au pic de respect față de ceilalți clienți sau față de angajați, sunt nesupravegheați și cumpără produse exagerat de scumpe care nu sunt potrivite pentru ei. Vă dați seama că nu toți copiii din zilele de astăzi sunt astfel, însă o mare parte din ei au acest comportament din cauza anumitor factori pe care o să îi dezbatem pe parcursul articolului.

Pentru început, de ce acest fenomen are loc de abia acum și de ce nu ne-a afectat și pe noi, generația Z? Noi am avut o copilărie care încă are elemente comune cu cea a părinților noștri. De exemplu, ieșeam afară cu prietenii să ne jucăm șotronul, De-a v-ați ascunselea, Sticluța cu otravă, joculețul în care unul era vânzător și celălalt cumpărător, iar bancnotele erau frunze și monedele erau pietre etc. Am avut parte și de jucării, de surprize la pufuleți, de stat prin parc de dimineața până seara unde îți făceai prieteni pe care nu îi mai revedeai niciodată. Diferența majoră dintre copilăria noastră și cea a părinților noștri este dezvoltarea tehnologiei, apariția internetului și, implicit, accesul la informație. Am fost primii care au crescut odată cu această schimbare, iar pentru noi a fost naturală ajustarea la ea. Cât despre cei din generația Alpha, platformele precum YouTube sau TikTok le-au fost la îndemână de la vârste fragede. Am văzut cazuri în care tinerii părinți, pentru a-și calma bebelușul din căruț, îi pun desene animate pe telefon. În așa fel, el se obișnuiește atât de tare cu ecranul dispozitivului, încât, în scurt timp, va putea să îl gestioneze cu ușurință, accesând de mic colțuri ale internetului ce pot fi plăcute şi educaționale, dar care pot avea și o influență negativă.

Cu toții știm cât de important este rolul părinților în dezvoltarea unui copil, deoarece felul în care va percepe lumea și ceea ce se află în jurul lui va fi o oglindire a modului în care a fost crescut. În prezent, tinerii adulți au o situație financiară mult mai bună decât a părinților și a bunicilor lor, astfel încât îi pot oferi copilului orice își dorește. Greșeala făcută constă în uitarea învățării copilului despre valoarea banilor și munca din spatele obținerii lor. Această discuție, deși evitată des, trebuie avută pentru a-l face pe micul om în devenire să conștientizeze că există limite, că fericirea nu poate fi cumpărată și că nu orice lucru trebuie achiziționat. Din păcate, una dintre consecințele lipsei de comunicare pe acest subiect între membrii familiei se poate observa în raționamentul unui copil de 4 ani care consideră că jucăriile scumpe sunt mai bune. Am asistat la această replică spusă chiar de copil și am rămas uimită de cunoașterea conceptului de ,,scump” la o vârstă atât de fragedă.

Revenind la cazul nostru cu fetițele care cumpără din Sephora, ele trebuie să fie însoțite de un adult, pentru că singure nu ar fi avut, în primul rând, cum să ajungă în magazin. Totuși, adultul ori doar le aduce în magazin și le spune să îl sune să vină să plătească ori doar le înmânează bani, ori rămâne alături de ele. În cel de-al doilea caz, prezența sa nu liniștește nicidecum angajații, deoarece le lasă în continuare să facă dezordine printre produsele expuse pentru testare și să își cumpere creme cu ingrediente nocive pentru pielea lor. De ce și-au dorit să achiziționeze asemenea lucruri și cine le-a sfătuit să facă astfel? Răspunsul este simplu: influencerii și persoanele care fac GRWM („get ready with me”) cu machiaje și produse de skincare de la branduri de lux – cele care au ambalaj atrăgător și au cea mai mare popularitate fiind Drunk Elephant și Glow Recipe. Nu este rău ca fetițele să înceapă o rutina zilnică simplă pentru îngrijirea tenului lor, însă aceste firme costisitoare au în compoziția lor parfum și anumite ingrediente antirid care le pot provoca iritații și pot avea efecte adverse pe termen lung (și nici nu mai e nevoie să spun că există variante mai accesibile și calitative, benefice pentru mediu, age appropriate etc.). Poate vă întrebați: atunci de ce le lasă părinții să cumpere aceste cosmetice? Câteodată adulții simt nevoie de o pauză de la parenting și, observând că primirea acestor lucruri le face fericite, nici nu mai stau pe gânduri…

Printre cei care au de suferit în urma acestei situații, pe lângă fetițele care își fac mai mult rău prin folosirea excesivă a multor creme, sunt angajații care trebuie să strângă în urma lor și, desigur, clientele care își împărtășesc experiențele neplăcute avute în incinta magazinului. Cele din urmă se întreabă de ce nu iau măsuri managerii (explicația fiind că interesul lor este de a face cât mai mult profit indiferent de vârsta cumpărătorului) și susțin că de acum înainte vor comanda online produsele necesare pentru a nu mai întâmpina probleme.

Fenomenul copiilor din Sephora a stârnit multe discuții aprinse pe internet, însă dacă privești mai atent, vei observa că în centru se află problema dezvoltării prea rapide.În plus, aș vrea să las aici un mesaj, un sfat ca de la o soră mai mare: nu încerca să te maturizezi prea rapid, pentru că apoi o să regreți. Sper că, dacă acest articol a ajuns în mâinile unui părinte, să aibă mai multă grijă în legătură cu ce își cumpără fetele lor și să aibă, într-un final, conversația despre bani.

Text: Irina Nițu
Foto: Ioana Mihăilescu
DTP: Ioana Tănase

Contact Us