Cu toții am jucat cel puțin o dată în viață Monopoly – un joc de masă a cărui cutie o deschizi într-o seară de vineri când ești cu familia. Scopul jocului este de a deține toate proprietățile de pe tabla de joc, însă asta este mult mai ușor de zis decât de făcut. De multe ori mi-aș fi dorit să existe un fel de ghid care să te învețe cum să întreci orice fel de tactică, fie ea prin trișare sau nu. Așa că m-am gândit să fiu eu cel care-l va scrie un ghid pas cu pas care te va învăța cum să câștigi monopolul.
Pentru început, ce este „Monopoly”? Nu, nu jocul; ce este un monopol? O simplă căutare pe dexonline ne va spune că este „Privilegiu exclusiv, de drept și de fapt, pe care îl posedă un individ, o întreprindere sau un organism public de a fabrica, de a vinde sau de a exploata anumite bunuri sau servicii.”. Pe scurt: cuvinte complicate… cuvinte complicate… cineva este plasat sus într-o ierarhie și are privilegiul acesta de a vinde, dar mai important de a exploata anumite „bunuri sau servicii”. Ce legătură ar avea toate astea cu jocul pe care toți îl iubim? Rrealistic vorbind, niciuna, însă oriunde există un sistem monetar, există și o modalitate de a-l sfida.
Odată cu prima aruncare a zarurilor, vei trece cu pionul pe lângă acele proprietăți ieftine pe care, comparativ cu cele de la finalul turei, nimeni nu le-ar vrea. Din moment ce modalitatea cea mai ușoară de a face bani este prin chirie, desigur că toți ne dorim să le deținem pe cele cu valoarea cea mai scumpă. O tactică bună de joc este, însă, să cumperi proprietățile ieftine cu scopul de a construi case și hoteluri pe ele și, ca urmare, chiria să crească. În acest fel, proprietățile scumpe pot fi evitate. Cu alte cuvinte, putem spune că această tactică este de a „boicota” strada cu chirii scumpe. Poate că nu este un boicot în adevăratul sens al cuvântului, însă poate fi cel puțin asimilat cu unul.
Scopul boicotului este acela de a priva o companie sau un grup social de vânzări sau, respectiv, relații sociale. Apare atunci când o comunitate nu este mulțumită de activitatea acelei entități, spre exemplu compania își direcționează banii către cauze care nu rezonează cu publicul, sau acel grup social își tratează membrii într-un mod toxic, ș.a.m.d.. În jocul Monopoly, boicotul nu prea funcționează, deoarece acolo nu există la fel de multe reguli ca în viața reală. Poate că mulți s-au gândit în timpul jocului „Sper să nu ajung pe teritoriul X, deoarece este deținut de Y și nu vreau să-i dau lui bani, ne-am certat înainte!”. Exact aceasta este ideea urmată de cei care își doresc să boicoteze o companie, spre exemplu: „Nu vreau să cumpăr ceva de la ei, deoarece susțin această cauză, iar eu nu sunt de acord cu ea!”.
Revenind pentru un moment la viața reală, sunt convins că mulți am auzit de termenul de boicot în mediul online unde, în ultimul timp, orice rețea de socializare a devenit un fel de canal de știri, care cumva te obligă să îți dai cu părerea, să participi sau, cel puțin, să fii conștient de anumite probleme sociale și politice. Nu vreau să zic în niciun fel că acesta este un lucru rău, însă în urma sa a apărut un fenomen numit „performative activism” (activism performativ). Activismul performativ este un fel de tactică de marketing online folosită pentru promovarea conținutului de pe platforme precum Tik Tok, Instagram, Twitter și altele, în scopul de a aduna cât mai multe vizualizări. Sub un strat de bunătate, care îți spune „Uite, eu sunt om bun, îmi pasă de ce se întâmplă în lume, îmi fac semenii să fie conștienți!”, se ascunde adevărul, care ar spune „Nici nu știu despre ce este vorba, însă am văzut că asta este popular acum și mă simt jenat să nu particip.”. Desigur, persoanele care practică acest tip de activism ajung să folosească fel și fel de „ustensile” pentru a-și demonstra interesul, iar printre acestea se regăsește boicotul.
Dar, stai, despre ce vorbeam? A, da, tactici pentru Monopoly. Până la urmă, este doar un joc, nimic nu este real, iar banii de la „bancă” sunt doar niște desene pe hârtie. La fel, acesta este un joc bazat pe noroc, deoarece la fiecare tură se aruncă cu zarurile, așa că mereu poți spune ca doar ai avut norocul să ai mai mulți bani.
Dar, uneori, norocul ți-l mai faci și singur. Așa că dacă tu chiar ai intrat pe acest articol ca să afli cum să câștigi la Monopoly, cea mai bună tactică tot aia cu banii ascunși sub scaun înainte să înceapă jocul rămâne.
Text: Victor Iliescu
Foto: Maria Mihai
DTP: Sofia Diana Călin