Din spatele ecranului: sfârșitul unei ere 

Posibil să fi auzit de era CD-urilor și casetelor cumpărate de la magazinul din colț sau închiriate de regulă, cu ajutorul cărora puteai să vizionezi filmele tale preferate fără costuri uriașe. Părinții și bunicii tăi numai așa aveau acces la un asemenea content, dar acum platformele de streaming sunt singurele modalități sigure și eficiente pentru a viziona un film sau un serial. Cu un abonament lunar de minim douăzeci de lei și cu o mulțime de platforme la alegere, cheltuielile pentru cinematografie reușesc să atingă costul unei facturi. Acest ,,trend” s-a conturat și în alte industrii artistice–platforme pentru muzică, videoclipuri (YouTube) sau grafică (Canva) care sunt promovate ca fiind ,,gratuite”, dar atunci când îți creezi un cont observi că cele mai bune funcții sunt contra cost.

În ultimii ani, în special în timpul pandemiei, rata de vizionare a serialelor și filmelor pe aceste platforme a crescut, iar marile companii precum Netflix și Disney au profitat categoric. În 2022, rata de creștere a abonamentelor era de aproximativ 20%, confortul fiind asigurat și promovarea funcționând perfect. ,,Abonează-te pentru a avea filmele la doar un click distanță, desigur că e mai ușor față de vizita chinuitoare la cinema”.

Problemele au apărut în ultimul an, când multe din aceste platforme au crescut prețul abonamentelor, dar au anulat o mulțime de seriale. Desigur, consumatorii erau deja obișnuiți cu platformele, iar o creștere de zece lei nu-i putea opri din a se bucura de ce ,,aveau” deja. Dar, dacă ce vizionau nu mai rezona cu gusturile lor, atunci de ce ar fi continuat să plătească suma? Companiile au justificat această ștergere a conținutului prin rata de vizionări, dar acesta nu este chiar adevărul dacă observăm nemulțumirea generală a publicului când un serial ,,nevizionat” are propria sa petiție semnată pentru lansarea unui nou sezon.

Companiile, pentru a păstra un film sau serial în lista de vizionare disponibilă, pierd sume uriașe, dar nu pentru că show-ul nu este apreciat de public, ci pentru că trebuie să-și plătească angajații. Mai exact, dacă un director, scriitor, producător au contribuit la realizarea unui film sau show disponibil, spre exemplu, pe Netflix, compania e obligată să le ofere un procent din câștiguri în fiecare an. Dacă show-ul este eliminat de pe platformă, atunci și costurile sunt eliminate.

Publicul este nemulțumit la momentul actual, dar cei care suferă cu adevărat sunt creatorii de conținut, care și-au exprimat nemulțumirea în protestele din vara anului 2023. Greva a fost una majoră, multe părți neimplicate fiind aproape de creatori, precum actorii. Ca să înțelegem de ce au protestat, trebuie să înțelegem cum sunt plătiți. De obicei, ca scriitor de scenarii, un job important care oferă structura conținutului, ai opțiunea să scrii un scenariu și să-l vinzi pentru o sumă mică, să oferi doar o idee pentru un show și să speri că vei fi angajat să-ți scrii propria idee sau să fii angajat cu adevărat ca scenarist pentru un show sau film. Există și alte metode precum revizuirea unui scenariu gata preparat, care îți oferă o sumă semnificativă, dar ideea principală este că foarte puțini scenariști reușesc să trăiască decent într-o realitate care nu plătește potrivit joburile din domeniul cinematografiei.

Platformele păcălesc adesea scenariștii pentru că, în teorie, ar trebui să ofere mai multe locuri de muncă, dar cu seriale care nu depășesc în cele mai multe cazuri zece episoade și o perioadă lungă între lansarea sezoanelor, scriitorii sunt plătiți din ce în ce mai puțin. Dacă ne concentrăm atenția spre filme artistice, principala problemă este salariul neschimbat din 2018 care este aplicat în zilele noastre scenariștilor într-o lume în care inflația a devenit cel mai mare dușman al unui om obișnuit. Sindicatul Scenariștilor Americani este una dintre sursele acestui articol și cel care a descoperit că multor scriitori le sunt oferite șanse de a munci pentru proiecte în cadrul cărora ajung să nu fie plătiți absolut deloc pentru munca lor.

Pe lângă ororile de HR pe care le-am adresat în paragrafele de mai sus, întrebarea: ,,Cu ce mă afectează, totuși?” probabil plutește în aer, așa că propun să răspundem la aceasta. Dacă scenariștii sunt nemulțumiți nu vor mai profesa în acest domeniu, iar industria nu poate să funcționeze numai cu ajutorul directorilor care scriu scenarii. Platformele care devin din ce în ce mai inconfortabile pentru public se vor transforma într-o amintire și atunci, unde va fi posibil să vizionăm content? Site-ul plin de viruși nu ne va ajuta de această dată, pentru că va încerca arzător să ne înșface datele personale, iar cinematografele se vor transforma în noile ,,platforme” viclene…Desigur, aceasta este o exagerare, dar o posibilitate îndepărtată. Industria cinematografiei nu ar trebui să fie pătată de puterea banilor și dorința capitalistă, ci inspirată de plăcerea de a crea și a comunica prin poveste și imagini vizuale cu publicul, iar aprecierea persoanelor care contribuie la acest proces creativ ar trebui să devină o obișnuință.

Text: Larisa Pîrvu
Foto: Mircea Rotaru
DTP: Mihaela Ursu

Contact Us