Cortinele scenei urbane

22 aprilie 2024, seara. Pe vremea asta anul trecut te pregăteai să pleci la Costinești pentru festivalul „Beach, Please!”, gândindu-te „Wow, nu-mi vine să cred că 6ix9ine și NLE Choppa vin în România!”. Anul acesta deja s-au anunțat mai mulți artiști internaționali, însă încă ai dubii dacă vibe-ul festivalului poate fi mai bun, schimbându-se perioada de desfășurare. (Desigur, dacă ești ca mine și nu ai fost în 2023, toate acestea erau bazate pe un live și ce mai vedeai pe TikTok, dar nu asta contează!).

Se face aproape ora 19:00, când ar trebui să fie anunțat CEL MAI MARE artist din line-up-ul festivalului pentru 2024. „Cine poate să fie?”, „Câți bani să aibă Selly?”. Dai refresh. Se încarcă…

Travis Scott.

Probabil cu toții știm că anul acesta Travis Scott a venit la „cel mai mare festival de pe coasta Mării Negre”, citând pagina oficială „Beach, Please!”. Nu sunt unul să generalizez, însă sunt destul de sigur că toată lumea a auzit măcar că Travis a făcut o vizită la Costinești. Fie că ai fost la festival, fie că te-ai uitat la live, fie că doar ți-a apărut pe TikTok, acest festival a devenit un subiect foarte mare de discuție. Controverse, semnificația pentru scena urbană, număr de participanți, economia țării – fiecare dintre acestea au fost menționate, la un moment dat, în aceeași propoziție cu „Beach, Please!”.

Tot vara aceasta, în aceleași discuții, au fost menționate și alte spectacole, precum concertele Coldplay și Ed Sheeran de la Arena Națională, concertul 50 Cent de la Romaero ș.a.m.d. Ce face această vară să iasă în evidență față de alți ani în care artiști din străinătate au cântat pe o scenă din România? Înainte de a da răspunsul la această întrebare, aș vrea să prezint un alt scenariu.

Artistul tău preferat tocmai a lansat un nou album și anunță un „tur al lumii” cu scop promoțional. Din obișnuință, tinzi să nu te uiți la datele afișate, deoarece deja știi că în niciuna nu va fi România, însă tot vrei să verifici, să ai puțină speranță. Desigur, în 90% din situații afli că acel „tur al lumii” înseamnă, de fapt, un tur al Americii, Europei de Vest și, eventual, al unor părți din Asia.

În urma acestei veri vom putea, totuși, să observăm o schimbare. Cum line-up-ul festivalului „Beach, Please!” a evoluat semnificativ în ceea ce privește numărul de artiști internaționali sunt sigur că în viitor vom putea observa din ce în ce mai mulți artiști care vor face spectacole și pentru români. Dacă am vizualiza acest „fenomen” ca un fel de copac care crește și crește, ar trebui să ne punem întrebarea „Cum a prins sămânța arborelui rădăcini?”. În spatele succesului acestei ediții de festival se află succesul ediției anterioare care, prin comparație, este mai mic, însă în niciun caz nesemnificativ. „Putting something on the map” este o expresie des folosită în limba engleză care se referă la punerea în lumină a unui lucru care nu este atât de cunoscut pe cât ar putea fi. Exact asta ar spune mulți că a făcut show-ul lui 6ix9ine pentru „Beach, Please!” și, în ansamblu, pentru scena urbană din România – a dovedit lumii că în România se află fani devotați ai muzicii care îi pot arăta celui de pe scenă ca a meritat să vină la noi –; lucru care a creat un context perfect pentru ediția anului acesta și pentru succesul ei.

Scena urbană a fost, la rândul său, un subiect adus în discuție, deoarece dezvoltarea ei are beneficii atât pentru economia României, cât și pentru tineretul din ziua de astăzi. Cu ajutorul rețelelor de socializare – în special aplicația TikTok – scena urbană a reușit să se dezvolte cu o rapiditate formidabilă prin intermediul trendurilor, glumelor și, desigur, muzicii. Dacă am putea sumariza trendurile verii acesteia, două glume larg recunoscute ar fi „Travis Scott luându-și shaorma din Costinești” și „Trăiască dictatorul! [Selly]”. Postarea unui simplu videoclip cu una dintre aceste două glume crea un spațiu pentru discuții legate de festival, dar și pentru faptul că Selly merită să fie apreciat pentru faptul că a adus un artist atât de mare în România, la care mulți nici nu s-ar fi gândit că vor ajunge să-l vadă pe scenă. Astfel s-a stârnit speranța tinerilor că la anul va fi și mai mult, și mai spectaculos, și mai șocant.

Dar dacă aș spune că Travis Scott nu este nici pe departe cel mai mare artist care a cântat la noi? Michael Jackson, Madonna și Lady Gaga sunt printre marii artiști ai lumii care și-au adus tururile în România, însă din păcate, cel mai recent a venit Lady Gaga, acum 12 ani. Așa că, pentru mulți, speranța că scena urbană a României va fi văzută la fel ca cele din Vestul Europei a fost, de fapt, speranța că va fi la fel ca în trecut. Ce-i drept, timpurile sunt diferite, iar artiștii, deși mari, nu sunt la fel de „legendari”, însă un nou val de artiști care le dă ascultătorilor același sentiment de a fi fan este exact punctul forte al schimbării scenei urbane din România pe viitor.

22 aprilie 2034, seara. Au trecut 10 ani de când Travis Scott a venit pentru prima oară în România, iar de fiecare dată când ai crezut că line-up-ul festivalului „Beach, Please!” și-a atins maximul potențial, acesta reușea să te impresioneze și mai mult. Îți amintești cum, în trecut, lumea zicea că este „doar un festival de trappereală”. A trecut mult timp de atunci, totuși, iar artiștii ce aparțin multor alte genuri muzicale au concertat în Costinești. Urmează să se posteze cel mai mare artist de anul acesta. Dai refresh. Se încarcă…

Beyoncé.

Text: Victor Iliescu
Grafică: Ștefania Trandafir
DTP: Rebeca Badea

Contact Us