Nu că aș vrea să copiez ultima pagină a revistelor de integrame, dar știați că Lazărul este una dintre primele unități de învățământ din România care funcționează după un program pilot? Nu, nu pilot de avion, și nu, nici d-ăla de Formula 1…
Programul pilot presupune o restructurare a ordinii în care elevii studiază materiile de-a lungul anului școlar. O să vă explic cât de simplu se poate, pentru că nici măcar eu nu înțelesesem teoria până nu am pus în practică. Materiile de profil (exemplu: pentru uman – istoria, geografia, științele socio-umane etc.; pentru real – matematica, fizica, biologia etc.), se studiază în mod obișnuit pe tot parcursul anului, ca în orice unitate de învățământ. Materiile care nu sunt de profil (exemplu: pentru uman – matematica, fizica, biologia etc.; pentru real – istoria, geografia, științele socio-umane etc.) se vor împărți în două jumătăți egale, în funcție de fiecare școală. În prima jumătate a anului școlar (un an școlar are 36 de săptămâni, deci vorbim de primele 18) elevii vor studia prima jumătate de materii, iar în a doua jumătate a anului (adică în ultimele 18 săptâmâni de școală) se vor studia materiile rămase. Urmăriți-mă atent în continuare! Numărul de ore pe săptămână al acestor materii care nu sunt de profil se va dubla față de cel obișnuit, astfel încât, la finalul anului, elevii vor avea același număr de ore studiate ca cei din oricare altă unitate de învățământ.
Dacă nu vă era de ajuns, mai am să vă explic felul prin care se deosebește clasa a 12-a de celelalte. Elevii se duc în mod obișnuit la liceu, însă doar până în luna martie, când încep să se concentreze numai pe anumite materii Astfel, din luna martie până la final, elevii se duc la liceu doar trei zile pe săptămână, de luni până miercuri, timp în care studiază numai materiile din care dau Examenul de Bacalaureat. Zilele de joi și vineri sunt dedicate învățării lor particulare pentru Bac și/sau admitere la facultate, însă și pentru anumite proiecte ce trebuie predate pentru a-și susține activitatea la celelalte materii.
Știu că sună puțin cam scary în teorie, însă vă asigur că practica este mult mai ușoară. Ce nu a fost ușor, însă, a fost ca doamna noastră director, Nina Ionela Neagoe, să obțină aprobarea proiectului. După mai multe „du-te vino” pe la Ministerul Educației, în septembrie 2021 a fost aprobat, pentru o perioadă de 4 ani, proiectul „Școală pilot”, destinat în primă fază elevilor de clasa a 12-a ai Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”.
Programul pilot s-a extins pentru elevii de clasa a 9-a, a 10-a și a 11-a în anul 2023-2024, astfel că elevii care au început liceul în 2022 au făcut clasa a 9-a cu program normal, iar clasa a 10-a cu program pilot. De aceea, am vrut să aflăm dacă au observat schimbări în performanța școlară odată cu implementarea programului.
Ambele eleve intervievate, Teodora (clasa a XI-a, profilul științe ale naturii) și Bianca (clasa a XI-a, profilul matematică-informatică) ne-au spus că media lor nu a suferit îmbunătățiri majore. Bianca ne-a povestit că s-a bucurat că s-a putut concentra pe materiile care îi plac, cele ale profilului: „Am simțit că mi s-a oferit o șansă mai mare să mă focusez pe ce mă pasionează.”
Fiind un proiect atât de recent, întotdeauna există loc de îmbunătățiri. Ce idei mai bune de aplicat să existe decât ale celor care au experimentat programul pilot? Astfel, i-am întrebat ce schimbări ar aduce ei programului.
Irina (absolventă de științe sociale) a afirmat că adăugarea unor ore de română în plus ar fi ajutat-o să se simtă mai sigură pe sine înainte de susținerea Bacalaureatului.
Ana (absolventă de matematică-informatică) spune că i-ar fi plăcut să poată merge la ce ore își dorește, la profesorul pe care și-l dorește. La finalul orei, s-ar semna o fișă de prezență unde să se confirme că elevul a participat la curs.
Teodora (clasa a XI-a, științe ale naturii) crede că elevii ar fi mai fericiți dacă și-ar alege ordinea în care fac materiile.
Bianca (clasa a XI-a, matematică-informatică) este mulțumită de rezultatele programului pilot așa cum este el în prezent: „Programul este destul de eficient în stadiul în care se află.”.
Unele dintre întrebările legate de performanța programului pilot au fost adresate specific elevilor absolvenți de clasa a 12-a, întrucât structura orarului a fost diferită pentru dânșii după prima jumătate a anului școlar. De aceea, noi am fost curioși să aflăm cum li s-a schimbat programul din semestrul unu în semestrul doi odată cu implementarea pilotului.
Din punct de vedere academic, Ana, absolventă a profilului matematică-informatică, ne-a lămurit că primul semestru nu i s-a părut diferit față de structura celorlalți ani de liceu. A spus, însă, că schimbarea a intervenit în a doua parte a anului, când singurele materii studiate erau cele pentru BAC (două obligatorii și una aleasă în funcție de profil) și cele dedicate competențelor digitale și lingvistice. A menționat chiar și faptul că, având competențele lingvistice echivalate cu un examen la limba engleză, respectiv IELTS, „în orele respective puteam să mă duc la alte clase să aprofundez orice altă materie de BAC.”
Când a venit vorba de timpul liber, Bianca – de asemenea absolventă a profilului matematică-informatică – a susținut că a avut atât ocazia de a se pregăti de bac și admitere, cât și de a se relaxa și odihni.
Toți elevii care au terminat clasa a 12-a „pilotată” au spus că, față de prima jumătate a anului, identică programului deja știut, structura semestrului doi, în care mergeau doar trei zile din cinci la liceu și studiau exclusiv materiile pentru examen, le-a priit și i-a ajutat în ultimul lor an.
O a doua întrebare care a fost pusă numai absolvenților promoției 2024 a discutat modul în care programul pilot i-a ajutat pentru cele două mari obstacole ale elevilor de clasa a 12-a: BAC-ul și admiterea la facultate.
Un aspect important au spus că a fost eliminarea materiilor ce nu intrau la examenul de bacalaureat după primul semestru, întrucât focusul s-a îndreptat spre examen în a doua jumătate a anului, iar profesorii s-au concentrat numai pe subiectele și capitolele necesare. Astfel, elevii au putut dobândi un simț al libertății în alegerea materiilor pe care să le aprofundeze începând cu luna februarie. Precum ne mărturisește Rareș, absolvent al profilului științe sociale, „programul pilot mi-a dat un pic de libertate să îmi aleg exact orele la care vreau să învăț, la care simt că puteam să dau cel mai mare randament”.
Pentru Irina, care a terminat de asemenea profilul științe sociale, beneficiile programului pilot s-au axat mai mult nu pe materia studiată, ci pe timpul liber pe care structura semestrului doi – două zile libere din cele cinci inițial obligatorii – a putut să i-o ofere. Ea ne spune că „învățatul pentru BAC e foarte multă reziliență și mult mai puțină competență”, iar o pauză din monotonia repetiției și recapitulării pentru examen prin profitarea de pe urma celor două zile libere chiar a fost avantajoasă pentru sănătatea ei mentală și rutina sa de studiat.
Bianca (absolventă matematică-informatică) se pregătea trei zile la școală pentru materiile de profil, joi și vineri lucra acasă simulări. Prin această autoevaluare de la finalul săptămânii, își putea analiza clar progresul. Totodată, un echilibru dintre învățat și odihnă este esențial, iar după ce stai la birou ai timp să îți reîncarci repede bateriile cu prietenii în oraș. Cu toții sțim că nu poți da randament la fel un an întreg fără perioade în care te deconectezi, pentru scurt timp, de griji.
Programul pilot presupune o ,,compartimentare a studiului” și îți oferă un sentiment de siguranță, esențial în haosul perioadei de la final de clasa a 12-a. Cuvintele cheie sunt organizare și eficiență. Teodora, elevă în clasa a 11-a, subliniază faptul că această abordare nu este valabilă numai în cazul claselor terminale, ci este o modalitate general benefică pentru a fixa informațiile durabil. Cu programul pilot îți aduci aminte și acele mici detalii din modulul 1, decât să uiți complet un sfert de materie, doar pentru că pur și simplu, atunci când învățai, trebuia să te pregătești simultan și pentru alte trei discipline.
Ei, dar cam atât cu programul pilot. Dacă ai ajuns până aici, totuși, pot pune pariu că ești elev/ă în clasa a 9-a, abia intrat/ă în Lazăr. Sperăm că ți-am oferit un preview cât mai autentic în legătură cu ceea ce urmează să experimentezi singur/ă. „A învăța e dificil. Te pune în situații dificile.” recunoaște doamna director Nina Ionela Neagoe, însă e important să munciți și „să nu luați eșecul în brațe”, căci nu există eșec, există doar feedback. Asemeni dumneaei, vă încurajăm să îmbinați cunoașterea academică cu cea de sine și să „învățați să învățați”. Pentru mai multe sfaturi poți accesa întregul interviu cu doamna director pe canalul nostru de YouTube – Revista LZR – sau să afli opinia elevilor cu ajutorul celor două reel-uri de pe Instagramul nostru – @revistalzr. Bine ai venit în familia lăzăriștilor cu inimi bleu ciel!
Text: Silvia Bușcan, Roxana Gherase, Luca Gutuman, Alexandra Frunză
DTP: Maria Pavel