„Vă merge autonomia?” – întrebări cu echipa Titans

Revista LZR și-a savurat cafeaua de seară cu Miya, Diana și Tudor, în timp ce discutam despre probleme cu autonomia, nopți nedormite în compania robotului și clipele de bucurie când, în urma unei perioade complicate în așteptarea competiției, au fost strigați să-și revendice premiul. Este timpul să descoperim echipa Titans din perspectiva lor și prin poveștile cu aromă de cafea vom afla ce se află în spatele muncii și efortului depus.

Echipa de robotică ,,veterană” a liceului nostru, Titans, a fost fondată în 2016, consecință a începutului competiției ,,FIRST Tech Challenge” în România, cu ajutorul Nație prin Educație. Cu rezultate foarte bune în toate sezoanele la care au participat și atenți la detalii, perseverenți în misiunea lor de a concura la cel mai bun nivel în fiecare competiție și pregătiți întotdeauna pentru o provocare, echipa Titans urmează valorile competiției cu strictețe și le încorporează în procesul lor creativ. Competențele tehnice – hard skills – sunt importante în cadrul concursului, dar prețuirea și obligativitatea valorilor non-tehnice – soft skills – nu lipsesc din sfera competiției. Comunicarea eficientă cu membrii echipei și juriul, precum și ,,gracious professionalism” se prestează în mediul competitiv. Desigur, munca merge mână în mână cu distracția, concurenții fiind încurajați să-și păstreze pasiunea și plăcerea în fața stresului în condițiile unui concurs.

Colegii noștri care fac parte din echipa Titans la momentul actual sunt distribuiți în 3 departamente principale. Departamentul de Marketing, reprezentat de Miya, se ocupă cu imaginea echipei, cu atragerea sponsorilor și prezentarea clubului în timpul competiției. Miya ne-a explicat cum departamentul se ocupă și cu organizarea detaliilor pentru prezentarea echipei pentru evenimente, precum Noaptea Cercetătorilor Europeni, un festival al științei, dar organizează și propriile evenimente, precum strângeri de fonduri și prezentări de robotică pentru clasele de gimnaziu. Departamentul de Marketing se bazează foarte mult pe aptitudinile din domeniul comunicării, așa cum ne afirmă Miya. Conceperea caietului tehnic, o prezentare a muncii echipei pe parcursul unui sezon, este realizată tot de către acest departament.

Diana ne-a povestit cu încântare despre activitatea Departamentului de Software care programează robotul astfel încât acesta să performeze anumite comenzi. În cadrul competițiilor, departamentul se ocupă și cu realizarea autonomiei, o serie de comenzi pe care robotul trebuie să le bifeze singur, fără să fie controlat de echipă. Diana a mărturisit că metodele prin care trebuie controlat robotul ,,trebuie să fie cele mai intuitive, pentru ca ei să nu se piardă și meciul să fie câștigat”. Departamentul de Software folosește diferite platforme precum Android Studio, pentru scrierea codului, și GitHub pentru a împărtăși codul cu ceilalți membrii. Aceștia sunt mentorați de studenți care îi ajută în timpul procesului de codare și comunică în permanență cu celelalte departamente, după cum au răspuns afirmativ cei trei colegi de echipă și prieteni când am menționat legătura dintre departamente. Am întrebat-o pe Diana care este cea mai mare dificultate în cadrul departamentului și nu doar ea ne-a răspuns, dar și Miya și Tudor cu deplină hotărâre un singur cuvânt: autonomia. Alte componente și factori externi au fost aduși în discuție precum variabilitatea terenurilor de joc sau capacitatea robotului de a-și cunoaște poziția în teren, dar autonomia pare să obțină locul I sau premiul ,,Judge Award” din partea echipei Titans la categoria Cea Mai Mare Problemă a Sezonului. Diploma se va acorda la finalul articolului.

Pe lângă aceste povești și glume nevinovate, să încheiem prezentarea cluburilor prin Departamentul de Hardware, al cărui reprezentant, Tudor, a prezentat cu lux de amănunte activitatea departamentului care se ocupă cu designul robotului și construirea acestuia, deși tot clubul ajută la asamblarea robotului, indiferent de departament. Aspecte tehnice trebuie luate în calcul în timpul proiectării, precum dimensiunea roților și îmbinarea pieselor, multe dintre acestea fiind customizate sau create chiar de departament printr-o imprimantă 3D. Adevăratul robot, pe numele său Saramel, a fost ,,montat în două zile și programat într-o săptămână”, optimizarea și îmbunătățirea acestuia s-au petrecut permanent de-a lungul sezonului. Tudor a spus că prima lui întâlnire cu robotul care i-a pus abilitățile la încercare nu a fost provocarea realizării designului, ci asamblarea robotului în sine, cum spun Diana și Tudor. Aceste abilități nesemnificative la prima vedere, îi ajută pe membri de fapt să realizeze un prim contact cu ce lucrează cu adevărat și care sunt elementele de bază ale muncilor lor, în special pentru partea de hardware.

Titans oferă și îndrumare către recruții săi, pe lângă alte activități și sarcini care trebuie făcute. Tudor ne-a explicat că în perioada sa de boboc în Titans, atunci când nu era în echipă cu adevărat, clubul oferea ,,excursii” la laboratorul lor din cadrul liceului unde puteau să-i ajute pe membrii, în cadrul cărora Tudor a spus fascinat că : ,,Mă simțeam de parcă mă jucam cu Lego!” și cursuri de design și proiectare. Recruții se întâlneau cu posibilii lor colegi online și primeau teme care trebuiau completate și care măsurau implicarea ,,învățăcelului”. Echipa are și o componentă a voluntarilor, în care colegi doritori să se implice în activitățile clubului pot să le ofere sprijin și suport fără să aibă abilități tehnice și de specialitate.

Poate vă întrebați și voi, cum ne-am întrebat și noi, la ce se referă majoritatea lucrurilor pe care cei trei ni le spuneau. Ce e un caiet tehnic? În ce constă portofoliul? Ajunsesem să ne simțim de parcă ei vorbeau o limbă pe care noi n-o puteam înțelege, cu referințe și terminologie proprie. Când i-am rugat să ne explice, toate răspunsurile au dus, bineînțeles, către competiție. Au început cu începutul: „Kickathonul”, competiția care dă startul sezonului printr-o provocare inedită – echipele au la dispoziție doar 16 ore pentru a construi un robot, pe baza unei teme date. „Când primești tema la începutul sezonului, te gândești: «Ce pun? Pun o gheară? Cum ridic robotul?». Te ajută să ai piesele în față”, ne spune Tudor. „Robotul e o variantă foarte simplă, abia se mișcă”, adaugă Diana, „abia după al doilea prototip am putut face proiectarea robotului oficial”.

Competiția continuă și la fel și munca întregii echipe. Cât timp cei de la hardware și software se luptă cu autonomia, departamentul de marketing se ocupă de redactarea caietului tehnic și a portofoliului, acestea fiind documente foarte importante pentru succesul lor în competiție, un fel de „oglindă a activității”. În caietul tehnic se regăsesc explicații cu referire la mecanismele robotului și la modul de construcție, iar portofoliul este un caiet de 16 pagini, în care se prezintă tot ceea ce a făcut echipa în acel sezon: de la întregul proces de proiectare, asamblare și programare al robotului, până la evenimentele avute pe parcurs.

Când am adus în discuție autonomia, atunci cei trei au râs și ne-au explicat cum decurge live momentul competiției. Acesta durează 2 minute și jumătate, dintre care primele 30 de secunde sunt autonomia, perioada în care robotul trebuie să circule singur, fără a fi atins. Legenda spune că autonomia prezice cum va decurge meciul. După cele 30 de secunde de maximă tensiune, urmează ca cei doi driveri să preia controlul teleghidat. Cu ajutorul unui coach care îi sfătuiește de pe margine, aceștia conduc robotul pe un traseu pentru a colecta pixeli și pentru a-i pune pe toți pe o tablă. Traseul se sfârșește cu aruncarea unui avionaș de hârtie și suspendarea robotului de o bară de tracțiune. Aceste ultime momente pot avea un rol decisiv în rezultatul final, aruncarea cât mai departe a avionului garantând puncte în plus, iar suspendarea robotului deasupra solului la strigătul final valorând încă 20 de puncte. „E stresant să-i vezi pe coechipierii tăi și să speri că vor lua deciziile cele mai bune astfel încât să câștigăm”, mărturisește Diana, „e stresant și când vin jurații la stand”. Totuși, atmosfera competiției se destinde în afara celor 2 minute jumătate: există comunicare liberă între echipe, muzică, jocuri la standuri. „Nu e pe atât de rigid totul cum mă așteptam”, ne spune Miya, „o experiență inedită la care pur și simplu nu te aștepți”.

Echipa a reușit să câștige anul acesta premiul pentru cel mai bun caiet tehnic, un rezultat pentru care i-am felicitat din plin. „Sentimentul la finalul jurizării e ireal”, împărtășește Diana, „e un sentiment de «Mamă, am reușit să facem și chestia asta!»”

Pe parcursul relatării lor n-am putut să nu observăm entuziasmul cu care vorbeau despre lucrurile care îi pasionează, modul în care fiecare avea ceva de adăugat, modul în care glumeau unul pe seama celuilalt. Ne-am dat seama că sunt mai mult decât o simplă echipă: momentele bune și rele, victoriile și eșecurile i-au adus mai aproape unii de ceilalți, consolidând relații strânse de prietenie, colegialitate și ajutor reciproc. Astfel, am realizat că și oamenii din spatele echipei Titans merită prezentați…

Privind înapoi la sezonul care a trecut, Miya ne mărturisește că: „anul acesta am fost o echipă mult mai unită față de anii trecuți. Am reușit să ne mobilizăm mai bine, legăturile dintre noi au fost mult mai strânse, iar asta s-a văzut…Ne-am mișcat pe teren ca o singură persoană”. Aceștia au avut multe ocazii de a-și demonstra munca în echipa, printre care și evenimentele susținute chiar în cadrul liceului, însă, după spusele lor, nimic nu le-a pus mai mult abilitățile la încercare ca provocarea de a reconstrui un robot în doar 6 săptămâni. O perioadă stresantă între două etape ale competiției, în care aceștia și-au testat limitele în materie de colaborare și muncă în echipă pentru a crea o nouă versiune a robotului. Din fericire, toate orele petrecute peste program, apelurile târzii și micile îndoieli au condus către un rezultat bun și către o echipă mai unită, având acum dovada că pot realiza chiar și imposibilul, dacă își propun.

Ca orice club format din oameni dedicaţi, echipa Titans te schimbă, te dezvoltă. La departamentul de marketing înveți să citești oameni, să relaționezi cu un public larg. „Ești nevoit să vorbești cu diverse persoane, adulți și copii”, ne spune Miya, „deci trebuie să ai o flexibilitate în modul în care-ți ții discursul, astfel încât să fie înțeles de publicul țintă”. Nu ne-am fi așteptat, însă și pentru ei, redactarea și scrisul sunt elemente foarte importante: „scrii mult în engleză, scrii mult pentru caiet, trebuie să jonglezi cu niște concepte tehnice” și mai ales „trebuie să comprimi informația fără să-i pierzi esența”. După spusele Miyei, de la marketing ieși pregătit să lucrezi „la o multinațională”.

Celelalte două departamente, software și hardware, antrenează răbdarea, managementul timpului și dexteritatea. „Piulițele autoblocante sunt o mare durere de cap”, glumește Tudor. Atât el, cât și Diana mărturisesc că: „am învățat efectiv să țin o șurubelniță în mână și să o folosesc, să strâng șuruburi pentru asamblarea robotului”.

Între toate cele 3 departamente este necesară o comunicare continuă: în timpul programării e esențial să fie și cineva de la hardware prezent, pentru ca apoi să poată rula teste. De asemenea, marketingul comunica intensiv cu software-ul în perioada de redactare a caietului, cei de la tehnic cunoscând mai detaliat aspectele mecanice ale robotului. Totodată, marketingul este nevoit să învețe și să urmărească tot ce se întâmplă la departamentele tehnice, pentru a putea răspunde la întrebările juraților, în cadrul competiției. Astfel, ne-a fost clar că o puternică relație de simbioză leagă toate departamentele între ele: unul nu ar putea funcționa fără sprijinul celorlalte două.

Echipa Titans: clubul underground, și la propriu, și la figurat. Este dificil să surprinzi tot ceea ce presupune această echipă printr-un simplu interviu, însă ne bucurăm că am avut ocazia să descoperim ce se află în spatele ușii 231, dar şi în subsolul liceului: de la cum decurge asamblarea robotului, până la autonomie și odometrie și, mai ales, până la esența experienței Titans. Experiența în care, prin atâtea activități tehnice, migăloase, calculate, sunt puse în valoare trăsături morale, emoții și trăiri umane.

A, da, și să nu uităm cea mai importantă lecție marca Titans: fiți mereu gracious!

Text: Clara Georgiță și Larisa Pîrvu
DTP: Ioana Tănase

Contact Us