Istoria se repetă și în modă

Ai observat că jachetele de baseball și cele oversized de piele sunt din nou la modă? Și să nu uităm de clemele cu fluturi și scrunchie-urile viu colorate. Poate ai auzit aceste comentarii dacă ești interesat de modă, sau chiar ți-ai auzit părinții mirați că sunt iar în vogă. N-ai fi crezut că vei ajunge să te îmbraci ca ei în adolescență și probabil sentimentul e reciproc.

Ei bine, moda este incontestabil ciclică. Cu toate că, desigur, apar mici variații pentru a oferi acea senzație de ,,nou” și pentru a ține pasul cu societatea care e într-o continuă dezvoltare, la baza noilor trend-uri din prezent stau aceleași idei. Acest ciclu începe de la marile case de modă care fac preziceri în legătură cu ce va fi popular în anul viitor sau poate chiar cu doi ani în avans. Tot acest proces se aseamănă cu un moodboard pe Pinterest, în care adaugi diverse articole sau accesorii care te atrag și au același estetic, însă la o scară mult mai mare. Astfel, companiile de succes din sfera modei reușesc să afle către ce articole se îndreaptă atenția și să adapteze materialele, culorile și modelele în funcție de ce are nevoie consumatorul. Sună cam ciudat, nu? Un alt motiv pentru care trendurile se repetă ar fi unul psihologic. Pe scurt, am putea spune că suntem influențați de îmbrăcămintea părinților noștri și căutăm inspirație pentru a le reproduce în îmbrăcăminte „modernă”. De asemenea, accesul mai mare la social media, filme și seriale care au apărut, ajută la modelarea stilurilor actuale de astăzi. Vrei să spui că n-ai vrut niciodată să te îmbraci precum unul dintre personajele din faimosul serial Friends sau măcar te-ai gândit cum ar fi să porți un articol anume? Să fim sinceri…

Ceea ce înseamnă că în aproximativ 20 de ani de acum înainte, o variație sau interpretare a unei anumite tendințe actuale este probabil să devină din nou populară. Un bun exemplu ar fi moda Y2K, care a devenit din nou un trend la două decenii după prima apariție. Datorită Instagram-ului, TikTok-ului și a celebrităților precum Bella Hadid, Kendall Jenner și serialul Euphoria, pantalonii evazați, bluzele decupate și pantofii cu platformă (mulțumim Britney Spears) au revenit pe piață, spre surprinderea părinților noștri, care probabil au sperat să nu mai apară. Este important să nu fim prea prinși de conceptul de ciclu de 20 de ani. Există multe stiluri și elemente care coexistă în moda contemporană – încă vedem multe din anii 1990 cum ar fi corsetele, tricourile cu imprimeu, și bine-cunoscuții mom jeans.

Într-adevăr, rețelele de socializare reprezintă cea mai simplă formă de promovare a produselor de către influenceri, însă pot aduce sfârșitul unei mode tot la fel de repede. Oamenii s-au săturat să vadă aceleași haine din nou și din nou, pe fiecare platformă, astfel provocând iluzia că aceste trenduri sunt peste tot, când în realitate, doar cei care aspiră la o carieră în modă sau sunt plătiți sunt cei care postează acest conținut.

Probabil te-ai întrebat la un moment dat ce piese vestimentare ar putea fi considerate atemporale, pe care poți cheltui banii fără regrete. Chiar dacă se schimbă constant pentru a ține pasul cu ceea ce este la modă în zilele noastre, denim-ul și tricourile albe au devenit articole clasice, unisex, în dulapurile tuturor și nu ai cum să dai greș purtându-le.

În ultimii ani, în special în timpul pandemiei, oamenii au început să aleagă confortul în schimbul ținutelor complexe, pe care acum de abia îți vine să le mai porți, astfel aș putea prezice un viitor trend asemănător celui hippie, din anii ’60. Acest stil se evidențiază prin culori vii, blugi evazați, sandale, păr lung și șuvițe cu mărgele colorate și acea stare de bine, probabil datorită muzicii emblematice ale deceniului. Acestea fiind spuse, dacă te-ai gândit și tu la The Beatles, te poți considera deja parte din trend.

În orice caz, până la urmă ce înseamnă repetarea stilurilor în timp? Ei bine, unii oameni ar vedea-o ca pe o metaforă pentru noi, încercând să recuperăm un trecut care nu ne-a aparținut niciodată cu adevărat, cu toate că am vrea să trăim în anii ’80 sau ’90 pentru cultura pop. Moda veche ar putea fi fie un exemplu grozav de readucere a trecutului stilat, fie ar putea fi o metaforă proastă a amneziei selective. Tu hotărăști.

Text: Iris Ionescu
Fotografie: Miruna Sommer
DTP: Mihaela Ursu

Contact Us