Text: Eliza Niculescu
Grafician: Theodor Ștefan Dobrin
PR: Ioana Onoiu
DTP: Diana Dumitrescu
Oamenii sunt expuși zilnic la peste 6000 de reclame, și mulți dintre ei nici măcar nu realizează acest lucru. Conceptul de „reclamă” este, de multe ori, învechit în mintea noastră. Pentru noi, reclamele sunt niște afișe mari, țipătoare, pline de minciuni evidente și promisiuni false. Credem că le putem evita ușor, că nu vom ajunge niciodată victime ale marketingului: asta fac doar copiii mici și bătrânii neștiutori. Dar, pe măsură ce societatea a evoluat, marketingul s-a schimbat și el. Și a ajuns să fie mai inteligent și mai subtil decât realizăm.
Rețelele de socializare au ajuns să fie una dintre cele mai profitabile industrii ale secolului 21. Vedetele trecutului, cum ar fi actorii sau cântăreții, și-au pierdut din faimă: aproximativ 70% din tineri au mai multe încredere în influencerii lor favoriți decât în celebritățile „tradiționale”. Mediul online creează iluzia perfectă a unei relații intime între fani și vedetă, iar marile companii (în special cele de modă și frumusețe) profită din plin de acest lucru. La urma urmelor, cine nu ar avea încredere într-un prieten?
Peste 50% din cumpărători își bazează achizițiile pe sfaturile influencerilor, așa că nu este de mirare că multe afaceri investesc sume din ce în ce mai mari de bani pentru a crea campanii de marketing împreună cu diverși influenceri. Din 2017, legile sunt clare: orice conținut sponsorizat trebuie să fie marcat clar; nu poți ascunde faptul că ai fost plătit să vorbești despre o anumită companie. De multe ori, însă, se încearcă insistent evitarea obligatoriilor #Ad sau #Sponsored în postări: pentru a fi eficiente, reclamele trebuie să fie subtile, naturale, și nimic nu strică această tactică mai mult decât un mesaj sincer, în care recunoști că ai fost plătit să promovezi ceva. Dar stați fără grijă: există destule metode de a păcăli legea și publicul.
De multe ori, mesajul în care se menționează faptul că postarea este sponsorizată apare fie la finalul textului (împreună cu alte hashtaguri inutile, la care nu se uită nimeni), fie într-un font atât de mic, încât nici cu lupa nu îl poți citi (lucru de asemenea ilegal). Sute de mii de influenceri au încălcat aceste legi încă de la începutul existenței lor, însă prea puțini au avut parte de repercursiuni, din simplul fapt că sunt prea mulți care fac acest lucru.
Personalitățile cu milioane de urmăritori sunt adeseori criticate dacă recurg la asemenea tactici, dar lumea ignoră complet miile de persoane mai puțin faimoase, dar la fel de dăunătoare, care folosesc asemenea metode. Deși există zeci de postări și videoclipuri despre acțiunile ascunse și de multe ori ilegale ale acestor micro-influenceri, nimeni nu alertează autoritățile, nici măcar oamenii care au căzut în capcană, din simplul motiv că este mult prea dificil să facem asta. Deplângem banii pierduți, avertizăm lumea să nu facă aceeași greșeală, și trecem peste, iar influencerii își găsesc alți oameni neinformați pe care să îi înșele.
Pe lângă asta, sunt folosite zeci de alte metode când vine vorba de promovare, „cadourile” pentru influenceri fiind una dintre cele mai comune. Conceptul e simplu: o companie trimite produse gratis unor influenceri, de multe ori chiar și influenceri mai puțin faimoși (care sunt percepuți ca fiind mai de încredere decât cei cu milioane de urmăritori), iar acești influenceri acceptă cadoul (numit „PR”) și folosesc produsele pentru a crea conținut. Chiar dacă aici nu este vorba de o sponsorizare propriu-zisă, brandurile respective tot vor avea parte de promovare, care e posibil să fie mult mai eficientă decât reclamele tradiționale. Totul pare natural– produsul nu este neapărat promovat, ci doar se vorbește despre el. Prin urmare, recomandarea este sinceră, nu?
Nu tocmai. Uneori, influencerii par să iubească așa de mult produsele doar din cauză că le-au fost oferite gratuit: un cadou, indiferent de calitatea lui, va fi mereu apreciat. Alteori, acești influenceri sunt parteneri ai companiei respective. Sigur, nu sunt plătiți să le facă reclamă, dar primesc produse de la ei, au coduri de reduceri prin care, dacă publicul le folosește, pot câștiga bani, și așa mai departe. Doar din cauză că pe postare nu scrie #Ad, nu înseamnă că în spate nu se află o afacere. Și există destui oameni care vor încerca (și vor reuși) să îți vândă cele mai inutile lucruri posibile, prezentându-le drept „inovații” care îți vor „schimba viața” imediat după ce le comanzi. Dar cum?
E simplu. Ne sunt oferite reduceri „extraordinare”, care sunt valabile doar câteva ore sau zile: în loc să cumpărăm ceva la suprapreț (cum se întâmplă în cazul influencerilor), îl cumpărăm la un preț obișnuit. În final, nu economisim niciun leu. Alteori, trăim cu senzația că stocul este limitat, și deci nu trebuie să ne gândim prea mult la ceea ce vrem: până ne hotărâm, ratăm ocazia. Dacă o să regretăm toată viața? Sau poate atunci când vedem o postare care promovează ceva, vedem și un link către acel produs. Dacă tot suntem aici, de ce să nu dăm click și să îl comandăm? Peste 86% din cumpărători profită de aceste linkuri instant, pentru că nu necesită prea mult efort: procesul de cumpărare a fost optimizat pentru ei, astfel încât companiile profită enorm de pe urma dorinței noastre de a economi timp și decizii.
Ar fi ușor să învinuim numai companiile și influencerii care încearcă din răsputeri să ne convingă să le oferim cât mai mulți bani posibil, însă este mai important să realizăm că, la urma urmelor, nimeni nu forțează cumpărătorii să își cheltuie întregul salariu pe internet. Am ajuns să fim prea ușor influențați de impulsuri sau de dorința de a avea încredere în ceilalți, iar marketingul s-a adaptat și a început să profite de acest lucru. Dacă nu ești tu, fii fără grijă– există destui „fraieri” care o să cadă în capcană.