Poți supraviețui învățământului românesc fără meditații?

Text: Maria Sîrbu
Grafică: Isabel Maria Popescu
DTP: Ioana Vlaston

Meditațiile au ajuns un adevărat cult al elevilor și o afacere a profesorilor. Sunt atât de înrădăcinate în ceea ce înseamnă concepțiile noastre asupra reușitelor pe plan educațional, încât ni se pare că fără ele nu poți ajunge să obții rezultatul dorit. Câteodată avem tendința să credem că sunt de când lumea, însă adevărul este că reprezintă un concept adoptat de relativ puțin timp pe scara evoluției (sau involuției) învățământului românesc, doar de unii dintre noi, căci nu sunt accesibile tuturor.

Sistemului nostru de învățământ i se găsesc multe hibe, însă totul rămâne la stadiul de discuție, căci nu se iau măsuri pentru îmbunătățirea lui. Se spune că unii profesori nu-și fac lecțiile cum trebuie la clasă, special pentru a face rost de elevi pentru meditații. Părinții sesizează neclaritatea în care plutește copilul lor și cum altfel ar putea să ia atitudine în cel mai scurt timp dacă nu prin apelarea profesorului pentru ore suplimentare? Astfel, se aprobă în mod tacit această tactică abordată recent de cadrele didactice. Totuși, nu pot fi învinovățiți doar profii pentru adoptarea conceptului de meditație, căci există mulți elevi care nu sunt atenți la școală, care lipsesc sau care nu înțeleg lecția și o parte dintre ei ajung să-și umple timpul cu astfel de pregătiri suplimentare. Asta în cazul cel mai fericit, pentru ca suplinirea lecțiilor prin meditații este determinată de posibilitățile financiare ale familiei. Sunt copii care au astfel de posibilități, dar și copii care nu pot suplini acest lucru din lipsa banilor, unii poate merg flămânzi la școală, într-atât de săraci sunt. În astfel de cazuri posibilitatea de a face pregătire suplimentară este nulă, așa că ar fi o hiperbolă să spunem că fără meditații nu am putea supraviețui sistemului de învățământ.

A existat vreun moment în care să te întrebi dacă școala nu lucrează mână-n mână cu această extra-școală? Pare că unele lucruri sunt lăsate special la voia întâmplării pentru a-și găsi rezolvarea la meditații. Problema este că acest concept este integrat mult prea repede în viața elevului, care din start va considera că informația care îi este livrată acolo este cea care trebuie învățată „cu adevărat”, astfel negându-se rolul și importanța școlii. Totuși, meditațiile nu trebuie văzute ca niște antagoniști în povestea educării copilului. Ele umplu, de cele mai multe ori, lacunele create la clasă. Spre exemplu, ajuns la liceu, ești pregătit să te bucuri de minunata viață ce se întrezărește în fața ochilor tăi, când îți dai seama că tu ești la real, dar nu știi la fizică decât faptul că inspirația lui Newton a fost un măr care l-a lovit în cap sau că ești la uman și, în ciuda faptului că saluți cu cel mai respectuos „Bonjour, madame professeur!” mai mult de atât nu reușești să spui. În acest caz, „extra-școala”, dacă apelezi la ea, are rolul de a-ți întinde o mână și de a te scoate din întunericul neștiinței. Bineînțeles, poți supraviețui școlii fără informații clarificate în particular, dar, până la urmă, rolul acestor ani este de a acumula cât mai multe cunoștințe și e păcat să treci prin școală fără să se lipească nimic de tine. Pe lângă acestea, elevii mai apelează și la pregătiri pentru examenele importante din viața lor de școlari (nu neapărat pentru a suplini lipsa informației de la clasă, cât pentru a fi îndrumați în procesul de pregătire), dar și pentru concursuri și olimpiade (pentru a aprofunda materia și a ajunge la performanță).

Așa ajung meditațiile un fel de însoțitor de bord pentru elevul român pe timpul zborului (cu turbulențe) prin sistemul de învățământ. A devenit deja o supoziție că cel care știe, sigur face astfel de ore suplimentare. Ideea e că meditațiile reușesc să focalizeze atenția elevului asupra disciplinei de interes, ceea ce școala nu face, cerându-i copilului performanță pe mai multe planuri (fapt ce implică cunoștințe mai puține, dar în mai multe domenii), dar, până la urmă, n-ai ce face, acesta este rolul ei, să-ți ofere o cultură generală cât mai variată.

Contact Us