Bursele, mai mari sau mai accesibile?

Text: Mara Vasile
Grafică: Ilinca Teodora Ciochia
DTP: Irina Dumitrescu

Acum câteva săptămâni, Ministrul Educației a anunțat două schimbări importante în legătură cu bursele din România. O veste aparent bună, dublarea sumei alocată burselor din bugetul de stat din 2022, și alta care a ridicat câteva dubii: acordarea burselor de merit începând cu medii de la 9,50, nu 8,50 cum era până prezent.

Motivul măsurii din urmă? Mediile mult prea mari din perioada pandemiei. Conform lui Sorin Cîmpeanu, notele obținute în mediul online și renunțarea la teze au făcut ca mediile elevilor să fie ,,distorsionate”, 50% din elevii României încadrându-se la burse de merit.

Dintr-o anumită perspectivă, putem înțelege că 50% este un procent destul de mare, iar bursele de merit poate își pierd din înțeles dacă sunt obținute de atât de mulți elevi. Totuși, și înainte exista o diferențiere între medii: la medii între 8,50 la 9 se acorda o anumită sumă, la medii între 9 și 9,50 o sumă și mai mare, etc. Acum, doar cei cu medii peste 9,50 vor mai primi aceste burse. Iar deși bugetul crește, banii vor ajunge la mult mai puțini elevi.

Dacă motivul acestei măsuri este distorsionarea mediilor în urma orelor online, trebuie să ne întrebăm a cui este vina pentru aceste distorsionări. Când învățământul online nu funcționează, Ministerul Educației decide că în loc să își asume eșecul care a dus la creșterea mediilor, oprește elevii din a mai primi burse. Pe lângă asta, putem observa o oarecare tendință a Ministerului de a tăia din bugetele pentru elevi și studenți, așa cum s-a întâmplat și anul trecut în legătură cu eliminarea gratuității biletelor de tren pentru studenți.

Am întrebat și membrii Consiliului Elevilor din Lazăr ce părere au despre aceasta măsură recent anunțată. ,,Deși au crescut mediile în pandemie, trebuie să luăm în calcul că acum, când e o situație instabilă, elevii au nevoie de o motivație pentru a învăța în ciuda numeroaselor restricții și modificări. Nu contestăm faptul că mediile au crescut, însă nu trebuie sa răspundem la acest lucru cu o măsură aspră precum eliminarea lor în cazul mediilor între 8.5-9.49. Ar trebui sa existe o departajare, ca până acum, între fiecare interval de medii printr-un cuantum diferențiat.” (Biroul Executiv al Consiliului)

Deși mulți elevi și Consilii ale Elevilor și-au exprimat nemulțumirile în legătură cu această măsură, Ministerul Educației nu a dat niciun răspuns. În final, nu putem nega importanța pe care o au aceste sume de bani pentru elevii din România, iar accesibilitatea redusă rămâne o problemă ce trebuie să fie discutată.

Contact Us