5 metode de copiat

Grafică: Maria Iacob & Alexia Chiriță
Tehnoredactor: Ileana Cuculas

Ok, bun, ne-am întors în bănci. Acum ce? Nu e ca și când cineva chiar și-a bătut prea tare capul cu școala online… testele pe care le tot dăm, ce facem cu ele? Online-ul ne-a făcut până și să uităm de metodele alea bune de copiat. Dacă e vreun profesor aici, să știți că articolul e „la mișto”, e doar o retrospectivă a ceea ce se întâmpla când eram mai micuți. Evitând metodele de copiat basic cum ar fi: întrebat colegul, copiuță în penar, sub penar, în bancă, pe bancă (aici e nevoie de multă tărie de caracter), telefon, caiet, internet, prieteni din alte licee, am decis să facem o recapitulare a câtorva dintre noile metode de copiat pe care le descoperiserăm cu toții înainte de online. Deci, recapitulare:

1. Peretele

O să încep cu una dintre cele mai basic… una care însă vă pune într-o poziție destul de complicată. Scrisul pe perete (sau generic vorbind – scrisul pe chestiile alea numite pereți, pe care nu le-a mai văruit nimeni în ultimii 20 de ani) este una dintre cele care îi avantajează pe cei poziționați strategic, pe laturi, de obicei lângă geam. Această metodă de copiat (pe care mulți dintre profesori o știu) plasează individul într-o situație destul de riscantă: dacă, Doamne ferește, profesorul are vreo suspiciune și vine să verifice… s-a cam terminat totul. Și scuza cu „nu eu am scris” nu prea e de folosit, pentru că își dă și profesorul tău seama că nu s-a trezit cineva fix înaintea testului de matematică, fix în partea acoperită de banca ta și fix în zona pe care o acoperi cu piciorul „din greșeală” să scrie formulele la trigonometrie… Hai să fim serioși, ori suntem profesioniști, ori ne asumăm note mici. Ca o concluzie generală, această metodă de copiat, deși foarte folosită și iubită de către elevii români, nu este o soluție de lungă durată.

2. Colaborarea

Important în viață este să înțelegi că lucrurile se construiesc numai împreună cu oamenii din jur, în echipă – sau asta e doar ce ne zic profesorii. Cum ai putea să nu-l ajuți pe colegul tău care dacă Doamne ferește ia sub 5, nu va mai avea voie la majoratul din weekend? Vrei să îi faci rău? Mai mult, din colaborare puteți câștiga amândoi. Știm cu toții că această metodă este una dintre cele mai eficiente, mai ales când nu știi absolut nimic. Vă puteți chiar împărți capitolele de învățat înainte de test! Însă, cu părere de rău, vă anunț că uitatul în foaia colegului a apus demult… repet, ori suntem profi, ori ne lăsăm! Acum limbajul este nonverbal, mai exact prin scris, pe o ciornă pe care tu scrii exercițiile pe care le știi (vorba vine) și colegul tău la fel. Faceți schimb într-un moment în care profesorul este neatent, iar lucrurile de aici devin mult mai ușoare. Pentru extra safety, la final, puteți face schimb la loc, astfel încât ciorna cu scrisul tău să fie la tine și invers.

3. Schimbul de lucrări

Condiții: „uitarea trecerii numelui, chiar dacă profesorul repetă de 100 de ori”, 2 colegi de bancă de succes. Aici lucrurile sunt deja la etapa de verificare… de obicei acest pas se face înspre sfârșitul testului, pentru verificare reciprocă. Micile schimbări aduc un bine, însă îndemânarea și capacitatea colegului sunt foarte importante… să nu dea de bănuit.

4. Coduri vocale sau semne

De obicei folosite pentru testele grilă. Aici lucrurile ajung deja la un alt nivel… ai nevoie de un adevărat pachet de skill-uri pentru a copia așa. În primul rând, trebuie să îți poziționezi colegul în față. La jumătatea testului el va tuși de două ori, iar cu degetele poziționate în spatele capului (dând totuși impresia că se scarpină în cap de stres) îți va arăta în ordinea întrebărilor răspunsurile (un deget e a), două degete reprezintă b) și tot așa). Vigilența și atenția ta trebuie să fie la cote maxime, pentru că trebuie să îi confirmi prin tăcere faptul că ai aceeași variantă de răspuns sau să oftezi în caz contrar. Doar în cazul în care nu ai aceeași variantă cu el bați cu pixul nervos în bancă (tot de stres, vezi Doamne) – o dată dacă răspunsul este a), de două ori dacă e b), pentru a-i indica varianta ta de răspuns. Lucrurile pot fi adaptate și eficientizate în funcție de context. Pentru toți care ați făcut asta, respecte eterne!

5. Fusta

Complet discriminatoriu, fetele au parte de un avantaj pe care băieții nu îl au (fustele). Copiuțele sub fustă sunt ușor de utilizat, ușor de ascuns și de negat. Cu toate acestea, dacă testul e iarna?

6. Teoria pe spatele lucrării

Ai nevoie de două file compuse A4 rupte de la mijlocul caietului. Pe pagina 4 îți scrii teoria înainte de test…, iar după o întorci cu fața spre pagina 1, astfel încât să fie goală. Aici lucrurile devin simple… o să pară că tot întorci foile pentru că te concentrezi, când de fapt copiezi. Nu e recomandat însă la materiile de genul matematică, fizică, chimie, pentru că pe spate nu-ți poți scrie algoritmi de rezolvare ale problemelor… poate doar formule.

Sunt absolut convinsă că în online toți cei care citiți acum acest capitol ați copiat. Pentru că era totul absolut imposibil de monitorizat. Țin minte eforturile profesorilor verbale de a ne ruga să nu apelăm la colegi sau la caiet, să fim corecți și sinceri cu noi. Fraudarea examenelor în general are consecințe foarte grave, mai ales în facultate – avem exemplul Facultății de Drept din cadrul Universității București care ar fi exmatriculat zeci de studenți care, atenție, au fost prinși copiind online. Fizic cred că ar fi fost și mai rău. Ce facem noi la liceu când vine vorba de teste este nimic față de ceea ce ne așteaptă, iar unii profesori își lasă intenționat elevii să copieze, pentru că nimeni nu are mai mult de pierdut decât elevul. Acum nu trebuie s-o luăm nici în tragic: dacă tu dai la medicină și ești absolut convins că SiP, SaP, SoP (sau cum se numeau) nu te vor ajuta, nu e o așa mare pierdere personală dacă te mai uiți prin caiet. Când vine vorba de un stil general de a trece clasa format din a copia fiecare test, lucrurile clar sunt în defavoarea ta și o să ajungi la final, exact la fel cum ai început, un ratat!

Și acum pe bune, care e farmecul să termini a 12-a cu 10?