Vrei să fii miliardar?


Grafică: Andreea Negulescu
Tehnoredactor: Chiriac Daria

Imaginează-ţi că bei un Mojito, cu ochelarii de soare pe faţă. Stai tolănit pe un şezlong şi, lângă tine, Elon Musk vorbeşte la telefon. Te-ai săturat să auzi că îi crește averea minut de minut, chiar și când stă cu burta la soare? De nervi, te gândeşti să faci o baie în mare, poate te mai relaxezi puțin. Dar ah, cine s-ar fi gândit că în Punta Cana sunt valuri?

Cam aşa arată viaţa unui bogătaş, mai precis a unui antreprenor de succes. Probabil că şi ţie ţi-ar plăcea să ajungi măcar o dată în Punta Cana. Iar dacă asta nu te tentează, atunci sigur ţi se luminează faţa când te gândeşti că ai putea avea zeci de lingouri de aur ascunse sub plăcile de gresie din baie. Vrei să fii şi tu antreprenor? Google zice că se poate. Iar eu îţi spun că nu. Nu mă înţelege greşit: e posibil, dar e foarte greu.

Înainte de toate, ce este, mai exact, un „antreprenor”? Wikipedia zice că este persoana care identifică şi urmăreşte o oportunitate de afacere, pentru a o valorifica. Pare destul de simplu, nu? Trebuie doar să găseşti o idee bună şi gata, ai rezolvat: ai şi afacere, şi bani. Cam aşa se prezintă lucrurile pe Youtube, unde există o grămadă de videoclipuri cu titlul „Cum să te îmbogăţeşti peste noapte”. În general, canalele care postează asemenea conţinut n-au mai mult de o mie de abonaţi, dar cunosc cheia succesului mai bine decât orice afacerist. Sfaturile pe care ni le dau sunt veşnic aceleaşi, uneori copiate propoziţie cu propoziţie de pe canale cu conținut asemănător. „Fii original!” este îndemnul cu care începe fiecare videoclip de genul. În continuare, „antreprenorii” de pe Youtube ne prezintă o listă lungă de afaceri care dau mereu roade: „Începe un blog. Dificultatea e medie şi trebuie doar să ştii să operezi câteva programe. Poţi vinde cărţi electronice şi alte produse fizice sau digitale. Fă bani prin reclame!”. Aşa se termină prima sugestie de job: eşti obligat să faci bani prin reclame, căci sigur nu vei reuşi să vinzi cărţi. Dar cum te descurci cu reclamele? Ei bine, e treaba ta să te documentezi şi să afli, nu poţi să-l întrebi pe antreprenor aşa ceva. Şi programele pe care trebuie să le operezi? Sunt o nimica toată. E nevoie doar să ştii să închizi şi să deschizi laptopul, iar banii vor veni de la sine. 

O altă sugestie de afacere este să tunzi gazoanele vecinilor din cartier. Faci asta azi, mâine, poimâine. Săptămâna viitoare sigur ai terminat de tuns toată iarba din oraş. Iar la iarnă, cum rămâne cu afacerea? Trăieşti, probabil, din milioanele de euro pe care le-ai acumulat până atunci. Şi marile companii au perioade în care profitul lor scade… Un alt sfat, de data aceasta pentru studenţii care vor să se îmbogăţească, este: „Vindeţi-vă cursurile colegilor de facultate!”. O astfel de activitate i-ar ajuta să supravieţuiască câteva zile, dar întrebarea cea mare este „Dacă şi ceilalţi studenţi au aceleaşi dificultăţi financiare?”. Cine mai plăteşte, în acest caz, cursurile? Nimeni, vă daţi seama. Iar business-ul se transformă într-un schimb caritabil de teme şi notiţe pe gratis.

Cam atât cu afaceriştii falși de pe net. Haideţi să trecem la lucruri mai serioase. Ne întrebăm, din nou, cine este un antreprenor şi ce calităţi are el. Ce face, v-aţi cam prins: nu-și pierde timpul pe net și nu dă sfaturi moca pe Youtube. Ca să fii ca el, nu trebuie doar să ştii să visezi. Asta poate oricine. Trebuie să visezi corect, să anticipezi nevoile viitoare ale omenirii, pentru a putea veni cu idei care să revoluţioneze întreaga lume. Pe lângă asta, e nevoie să ştii să-ţi asumi riscuri, să vezi părţile bune ale unui eşec şi să ceri constant feedback de la clienţii tăi. Nu mai spun că trebuie să ai un control nemaipomenit al emoţiilor, ca să nu te laşi demoralizat de nereuşite, şi că e musai să ai o dorinţă de muncă extraordinară. Da, da, muncă!  Şi o spun cei de la Oxford, nu „experţii” de pe Youtube, care-ţi prezintă reţeta succesului într-un video de cinci minute. Ca să dobândeşti toate calităţile de mai sus (în cazul în care nu le-ai moştenit de la părinţi), e nevoie să te antrenezi, iar antrenamentul înseamnă, pe lângă experienţă, studii: cursuri de antreprenoriat în cadrul anumitor universităţi, cărţi şi chiar workshop-uri cu afacerişti de succes.

Că tot am ajuns la capitolul „succes”, poate vă era dor de Elon Musk. Fondator al companiei SpaceX (cea care trimite rachete pe Marte) şi co-fondator Tesla şi PayPal, are o avere de peste 185 de miliarde de dolari şi e al treilea cel mai bogat om de pe planetă. Iar înainte să ajungă să se îngroape în bani, a trecut pe la nişte facultăţi. Nu ştiu dacă a tuns gazonul din campusul universitar în vremea studenţiei, dar nu cred că avea vreme de aşa ceva. Timp de mai mulţi ani, şi-a pregătit diploma în economie şi fizică aplicată, ca apoi să părăsească Universitatea Stanford. De ce? Pentru a fonda compania de software Zip 2, care a avut un adevărat succes la acea vreme. Musk a avut deci calitatea numărul unu a unui antreprenor, aceea de a intui nevoile de pe piaţă şi de a-ţi da seama, din timp, care sunt domeniile în care merită să investeşti. 

Pe lângă acest atu, chiar Elon Musk declară că secretul afacerii ideale este munca multă, până la epuizare. Pregătind proiectul Zip 2, în 1995, el lucra în jur de 100 ore pe săptămână. Un alt antreprenor de succes, Bill Gates, fondatorul Microsoft, spune că un business bun ia naştere numai din pasiune. Chiar el s-a lăsat la 14 ani de matematică, pentru a proiecta procesoare de calculator. Sfatul său pentru tinerii afacerişti este să nu renunţe niciodată la ceea ce le place şi să încerce mereu să inoveze, creând noi domenii de activitate. Atunci când eşti primul care face ceva, nu ai cum să dai greş. Are dreptate, nu-i aşa?

Deci, dragi cititori şi viitori antreprenori, numai de voi depinde să clădiţi business-ul perfect. Iar dacă reuşiţi, ne întâlnim în câţiva ani pe plaja din Punta Cana cu o cafea în mână, cu ochelarii de soare pe faţă şi, cine știe, poate chiar cu Elon Musk lângă noi.