Mai devine Lazăr școală pilot?

Grafică: Maria Iacob & Alexia Chiriță
Tehnoredactor: Ileana Cuculas


Pentru cine nu știe ce înseamnă o școală pilot și dorința liceului nostru de a deveni una, aveți aici link de la articolul trecut: http://revistalzr.ro/2020/12/lazar-devine-scoala-pilot/.

Acum 4 luni postam un articol care anunța că liceul Lazăr are în plan să devină școală pilot. Ce s-a întâmplat după, pentru noi, Revista LZR, a fost enorm. Peste 5000 de persoane au citit articolul, peste 1000 au dat like postării, un număr mare de persoane a dat share, fapt ce ne-a ajutat să conturăm ceva clar: schimbarea se vrea. Una bună și utilă, sperăm. Mesajul a ajuns departe, inclusiv în alte licee din București. Și pentru că toți suntem sătui de schimbări de fațadă, suntem responsabili să dăm update-uri (chiar și dacă acestea sunt negative) legate de stadiul în care se află procesul. Noi, Revista LZR, suntem datori să rămânem transparenți și să povestim cu subiect și predicat când, cum și dacă liceul va mai deveni școală pilot în anul 2021-2022.

Așa că…

Discuția pe care am avut-o cu Marian Staș, conducerea liceului, Consiliul elevilor, dar și cel al părinților, în iarna anului trecut, ne-a arătat că un început de schimbare se vrea a fi făcut. Tot ce am făcut data trecută a fost să constatăm că există disponibilitate, fapt asumat prin poziția fermă a conducerii liceului care a zis clar și răspicat că este timpul pentru o schimbare pe care e dispusă să o facă. 

Care sunt pașii reali?

În baza Ordinului publicat în Monitorul Oficial în data de 30 iulie 2020, cu privire la metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a școlilor pilot, teoretic, sunt câțiva pași:

  1. Depunerea cererii scrise a instituției (în cazul nostru, a Colegiului Național „Gheorghe Lazăr”) la Ministerul Educației, prin care se atestă că școala vrea să devină una pilot.

  2. Organizarea ofertei curriculare.

Până la discuțiile la care știu că vă așteptați cu toții, care tratează probleme de genul: ce profesor, nominal vorbind, de exemplu, va preda matematica, cum se va face selecția, unde vor studia, în care dintre cele două ture vor învăța, lucrurile nu stau atât de bine. În ultimele 4 luni nu am primit vreun răspuns, vreo informație, vreun update clar. Cert e că cererea a fost depusă, conducerea liceului spunând că momentan este singurul pas pe care îl poate face. Managementul liceului în continuare susține că Lazăr are în plan să devină școală pilot însă în mod evident, multe dintre piedicile și cutumele sistemului își vor spune cuvântul. 

Noi, elevii, încă așteptăm schimbarea care ne-a fost promisă în ultimii 30 și ceva de ani, sperând ca liceul nostru să poată fi (într-o perspectivă un pic prea ambițioasă, după gustul meu personal) școală pilot din anul școlar 2021-2022.

Ministerul Educației și fiecare persoană din sistem în parte (vorbind de directori, profesori, personal administrativ) sunt datori să facă tot posibilul ca acest lucru să se întâmple.

Cum ne putem implica noi, în schimb?

Schimbările, în general, se produc greu și necesită timp. Însă, din păcate, pentru că procesul durează (mai ales în România), lumea își pierde interesul. Tot ce putem noi să facem e să nu uităm de acest proiect ambițios, să creăm un val de susținere și implicare, prin care, într-un mod direct și constant, să cerem update-uri de la profesori, de la direcțiune etc. Putem pune aceste întrebări prin intermediul Consiliului elevilor. Să arătăm în permanență că noi vrem, că nu renunțăm, că schimbarea merită măcar luată în calcul, începută și ulterior adaptată viitoarelor probleme…

Pe scurt, ca o încheiere, a unui articol care nu și-a putut găsi clar direcția, în lipsa unui răspuns prea clar, liceul Lazăr, conform direcțiunii, a depus cererea, timp în care așteaptă un răspuns corect, concret, logic și adaptat realității din partea Ministerului Educației și Cercetării.

Până atunci, hai înapoi la orele online.