Lifestyle nocturn și siguranța nopții

Grafică: Maria Zybaczynski
Tehnoredactor: Andreea Găgeatu

De câte ori nu ți s-a întâmplat până acum să pierzi nopțile fiindcă acestea aduceau mai multă siguranță, distracție, plăcere și liniște decât zilele însorite? Te-ai lăsat purtat de un anumit serial, o anumită carte, un anumit ceva ce ți-a menținut curiozitatea și atenția până când…hop! se lumina afară și soarele își făcea timid apariția anunțându-te că ți-ai nenorocit somnul senzațional de tare.

Ești adolescent, în floarea vârstei, iar tinerețea ta te îndeamnă să rămâi treaz în fiecare clipă, să trăiești totul la maxim, dar este oare acesta motivul pentru care ne răzbunăm pe sănătatea noastră? Te gândești că mai e mult până să te îngrijorezi de sănătatea ta, la o vârstă înaintată, dar ești propria victimă a cercului tău vicios și iluzionist că mai merge și în noaptea asta. 3 ore de colo, 3 de dincolo, la cât mai multe! Dar oare despre asta este viața, să te storci de putere până nu mai poți, doar pentru câteva clipe de bucurie? Despre asta este libertatea mult râvnită?

O scurtă analiză realizată prin intermediul unui sondaj la care mulți dintre lăzăriști, și nu numai, adolescenți din alte licee, au acceptat provocarea de a răspunde la câteva întrebări…inconfortabile! mi-a adus la cunoștința niște aspecte extraordinar de importante. Adolescenți cu vârste între 14 și 18 ani, cu orare diferite, cu pasiuni diferite și cu scopuri diferite au demonstrat că se confruntă cu ceva asemănător cu problema legată de somn pe care o au. Și nu numai, sănătatea mentală este de multe ori precară, iar studiile arată că tinerii de azi sunt mai depresivi decât cei din generaţiile anterioare, potrivit Centrului de consiliere şi educare pentru sănătate. Venind mână în mână o sănătate mentală stabilă cu un program de somn sănătos, am săpat mai adânc și în urma formularului anonim am descoperit că puțini adolescenți apelează la un psiholog, chiar și pentru un control (în jur de 30%), preferând să se confrunte cu probleme lor singuri, în timp ce 10% sunt prea rușinoși pentru a cere ajutor unui specialist. Astfel, un mic ghid este atașat acestui articol, cu 12 obiceiuri pentru ca fiecare zi din viața ta să conteze, să-ți amintească faptul că indiferent prin ce treci și ce luptă duci, merită să investești în sănătatea ta mentală, fizică și psihică indiferent de situație. Iar pentru asta ai nevoie de energie!

Din păcate, această energie tinde să scadă repede atunci când ne neglijăm somnul și suntem implicați activ în fenomenul numit „bedtime revenge procrastionation”, tradus răzbunarea procrastinării orei de somn. Mai pe românește, zici că te culci la o oră, iar timpul se scurge, orele zboară și te răzbuni pe corpul tău, o metodă validă de „self-harm”, prin privarea de somn. 60% dintre adolescenți au parte, în medie, de 6/7 ore de somn/noapte, lucru îngrijorător dacă avem ca sistem de referință cele 8-9 ore cerute de un organism în creștere. Mulți dintre noi avem activitate intensă de-a lungul zilei pe ecranele mari și luminoase ce emit „lumina albastră” care derutează organismul și reduc melatonina, hormonul întunericului care reglează ciclul natural somn-veghe și dă semnalul de culcare și senzația de oboseală. Dacă ne perturbă ciclul natural somn-veghe, apar probleme cu sistemul imunitar. Sistemul imunitar e dependent de respectarea acestui ciclu somn-veghe. Motivele cele mai răspândite pentru care adolescenții își pierd nopțile sunt „stau pe telefon și se scurg orele (social media și TikTok)” – 70%, „ziua nu am timp să-mi fac task-urile (învăț noaptea)” – 40%, „trăiesc într-un mediu haotic” – 30% și „am insomnii” – 25%, urmate de party-uri și dezmăț dese – 20% și „beau și mănânc alimente care îmi dau energie” – 15%. Des întâlnite sunt persoanele care lasă presiunea și stresul unui test să îi afecteze așa rău, dând curs unei copleșiri emoționale de necontrolat, care se revarsă, mai apoi, tot în somn.

Toate aceste ispite de care ne lovim și care ne împiedică în mare parte să avem un ciclu regulat de somn sunt aspecte pe care ni le însușim pentru moment, dar care au repercusiuni grave pe viitor. Mulți cunoaștem teoria, dar e greu să aplicăm în practică, însă asta se reduce la un singur proces principal: voința. Creierul unui tânăr este flexibil până la vârsta de 26 de ani, acesta putând fi ușor de modelat prin introducerea unor obiceiuri pozitive pe termen lung, dar care necesită voință. Neuroplasticitatea creierului, însă, nu înseamnă automat doar vești bune. Ea face creierele mai adaptabile, dar și mai vulnerabile la influențele exterioare. Așadar, antrenarea constantă a minții într-un mediu sănătos, cu un mindset sănătos sunt necesare dacă vine vorba de a ne pune pe picioare când vine vorba de o rutină sănătoasă, precum cea de somn sau chiar de îngrijire! Seriozitatea cu care tratăm aceste subiecte reflectă importanța pe care o avem pentru respectul față de sine, alături de o doză sănătoasă de energie care să nu provină din vicii, de preferat.:)

Ne lovim și de problema surmenajului, oboselii cronice, care poate apărea când te aștepți cel mai puțin și când ai nevoie cel mai mult de o minte limpede și odihnită. Când efortul fizic sau psihic este excesiv şi prelungit, iar odihna este insuficientă sau prost organizată, putem intra în surmenaj, o stare de oboseală intensă caracterizată prin somnolență, dureri de cap, nervozitate, scădere a posibilității de concentrare. De la surmenaj la epuizare nu e decât un pas. Te trezești de dimineață și încerci să-ți deschizi ochii, dar pleoapele îți sunt grele și ești de nemișcat, o ipostază pe care cred că nu ți-o dorești.

Un sfat pe care te invit să-l urmezi este data viitoare când îți pui alarma să sune, pune-ți telefonul la încărcat într-o priză cât mai depărtată de pat pentru că asta te va ajuta să

1. te pui în mișcare imediat și să dai un impuls puternic organismului tău și

2. să eviți radiațiile electromagnetice provocate de dispozitiv destinate creierului, ce pot duce la migrene intense. Indicat este ca înainte de somn să intri într-o „stare de off”, în care să te deconectezi complet de la tehnologie, cu 30 de minute înainte de a adormi propriu-zis. Este indicat să dedici mai mult timp ție, nu neapărat tovarășilor de pe internet.. Astfel, atunci este momentul tău de glorie în care rămâi în liniște cu gândurile tale, citești o carte sau îți aprinzi o lumânare. Meriți și tu momente de răsfăț, zic bine?

Cu toate cele spuse, ar fi cazul să realizezi că nu ai aripi, cioc și pene ca să fii o bufniță de noapte și că grija pe care o porți pentru tine în materie de somn, hrană și relații este semnificativă pentru un stil de viață sănătos. Let’s face it, workout-urile de la Chloe Ting necesită un somn de calitate, așa cum orice scop în viață necesită un program de somn calitativ. Voința are ultima replică!

Contact Us