De ce nu pot să mă concentrez?

Grafică: Larisa Sîrbu

Tehnoredactor: Sara Sârbeanu

Lipsa de concentrare, un fenomen foarte des întâlnit, acaparează viețile multora dintre noi, mai ales de când spațiul de acasă a devenit și spațiu de muncă. Dacă și tu te confrunți cu problema, iată cele mai comune cauze ale acesteia și câteva soluții pentru a o ameliora, dar, înainte de toate, o să te ajut să înțelegi mai bine ce este lipsa de concentrare și cum se produce.

Creierul uman, deși foarte complex, se poate afla în doar 3 stări. Prima poartă numele de „mind wandering” și este cea în care ne aflăm atunci când mintea ne zboară în toate părțile. Pe scurt, când te gândești, în același timp, la tema la fizică, proiectul la română, programarea la dentist, eventual și cu o melodie care răsună pe fundal. Cea de-a doua, „stay on task”, așa cum indică și numele, este atunci când suntem atenți la ce facem, dar încă ușor de distras. O stare mai avansată a „stay on task” se numește ,,flow”. Spunem că am intrat în ,,flow” atunci când nu suntem doar concentrați, dar când facem ceva fără ca măcar să fim conștienți și când fiecare parte a creierului nostru contribuie la maxim la îndeplinirea acelei sarcini. Ultima, pe numele ei de „switching” este cea în care ne aflăm în majoritatea timpului. Nu suntem nici atenți la ce facem, dar nici cu mintea în altă parte, ci trecem de la o stare la alta, fenomen ce consumă cea mai mare cantitate de glucoză și oxigen. Acestea fiind spuse, îmi pare rău să te anunț că în majoritatea cazurilor în care credeai că ai fost concentrat, creierul tău se afla, de fapt, în „switching”.

Încă ceva și trec la partea pentru care ați venit aici! După cum am spus și mai devreme, momentele în care chiar suntem în ,,flow” sunt rare… iată de ce! Ca posibilitatea de a te putea concentra la maxima capacitate a creierului tău (adică să intri în „flow”) să existe, gradul de dificultate al sarcinii pe care o îndeplinești trebuie să fie la fel de mare ca cel al cunoștințelor tale. Puțin probabil, nu-i așa? Atunci când gradul de dificultate al sarcinii este mai mare decât cel al cunoștințelor, apare anxietatea, iar când cel al cunoștințelor este mai mare ca gradul de dificultate al sarcinii, apare plictiseala. În cele două situații până și starea de „stay on task” este mai greu de atins, de aceea fenomenul lipsei de concentrare este așa des întâlnit.

Și totuși, ce să fac?

Acum că ați înțeles cum se produce lipsa de concentrare, iată cele mai comune motive pentru care aceasta apare. Și, deși în cazuri mai grave soluția este apelarea la un psiholog, sunt câteva lucruri de încercat care te pot ajuta să ameliorezi problema.

Cel mai întâlnit dintre ele este reprezentat de factorii perturbatori. Aici soluția e simplă: dă afară pisica din cameră, aruncă telefonul departe, scoate bateriile ceasului și ia-ți un pahar cu apă lângă tine înainte să te apuci de lucru. Și în loc să folosești aceste „urgențe” pentru a face pauze, relaxează-te altcumva: dă o tură prin cameră, fă o flotare, scoate capul pe geam sau reumple paharul cu apă. Și nu lua telefonul de unde l-ai aruncat pentru că știm cu toții că ,,scurta pauză” se va transforma într-una de o oră.

Încă un factor comun ce aduce lipsa de concentrare este binecunoscuta oboseală. Chiar dacă recuperarea somnului sună destul de dificil și incomod, mai ales pentru cei mai nocturni, oboseala este cauza multor probleme, printre care se numără și lipsa de concentrare. Automat, soluția ar fi să dormi mai mult, de preferat și între 22:00 și 6:00, căci atunci se recuperează, cu adevărat, somnul.

Altă cauză a problemei poate fi dorința de a face cât mai multe lucruri în același timp. Deși pare o metodă eficientă pentru a ,,termina mai repede”, creierului îi este greu să proceseze două fluxuri simultane de informație. Multi tasking-ul slăbește, deci, capacitatea de a te concentra asupra unui singur lucru.

Iar dacă ai luat deja aceste măsuri și nu ai avut succes, poți încerca tehnici precum meditația, care te poate ajuta să nu te mai gândești la așa de multe lucruri în același timp, ajungând, cu timpul, să reușești mai bine să te concentrezi.

Aceste soluții, deși foarte simple, sunt lucruri pe care uităm deseori să le luăm în calcul, ajungând, treptat, să ne pierdem motivația. Nu ești singurul care se confruntă cu această problemă care, deși minoră în aparență, poate face viața oricui un calvar, dar sunt convinsă că vei reuși, într-un final să scapi de ea! Știu că este frustrant și pare că ai încercat tot, neobținând niciun rezultat, dar primul pas în rezolvarea problemei este conștientizarea acesteia, lucru pe care l-ai făcut deja dacă ai ajuns să citești acest articol!