Tehnoredactor: Irina Dumitrescu
În urma interviurilor cu Eszter Magyar (ale cărei răspunsuri sunt traduse din engleză) și Mara Calli, se conturează mai bine definiția de „digital creator”, purtându-ne prin experiențele lor personale pe rețelele sociale, de la cum îți poți păstra content-ul relevant, la cum îl poți monetiza eficient.
La prima vedere cariera de influencer pare job-ul ideal. Câștigi bani din pozele „aesthetic” cu machiaj inspirat de Euphoria și tiktok-urile făcute cu LED-uri de pe eMag, iar ocupația de „public person” pe care ironic sau neironic ai setat-o pe profil pe Instagram chiar se adeverește. Sună prea frumos să fie adevărat, dar prea minunat încât să nu încerci niciodată să testezi apele agitate ale creării de conținut pe rețelele sociale, oricât de neclară pare linia dintre adevăr și așteptări nerealiste generate de programe academice de cotă înaltă precum „școala de business a lui Jake Paul”.
Am stat de vorbă cu Mara Calli, creatoare de conținut digital (@maracalli pe Instagram) și Eszter Magyar, makeup activist pe rețele sociale (@makeupbrutalism pe Instagram), pentru a afla mai multe despre cariera de influencer și, posibil, pentru a descoperi care este cheia succesului pe internet, pe care oamenii cu câteva mașini scumpe închiriate o „vând” în reclamele de pe Youtube.
Să punem problema așa, te trezești de dimineață și te „fulgeră” ideea de a-ți împărtăși pasiunile cu restul lumii, fie că este vorba de machiaj, lifestyle, haine sau cosplay-ul tău cu Jack Îngheț. Posibilitățile sunt infinite, la fel și opțiunile tale de setup pentru a le captura, cu alte cuvinte, „choose your weapon”.
Mara: „Clar, telefonul e pe locul 1. Nu aș fi reușit să fac nimic fără smartphone-ul meu (Un iPhone XR de un galben intens, fără folie protectoare, pentru că îmi place să trăiesc periculos). Fac 99% din poze cu el, filmez cu el, editez totul pe telefon, răspund la e-mailurile legate de colaborări și îmi notez ideile, toate într-un singur loc.”
În continuare, am întrebat care sunt câteva lucruri pe care cineva ar trebui să le știe înainte să considere construirea prezenței sale pe rețelele sociale.
Eszter: „Dacă ne referim la beauty industry, singurul lucru pe care lumea ar trebui să-l știe este că să fii un makeup artist nu este floare la ureche, precum tinde să pară. Este mult prea idealizat de media.(…) Pentru a păși în beauty industry trebuie să muncești din greu pentru ani, să rămâi modest, să ai legături bune.”
Mara: „În primul rând, cred că unul dintre cele mai importante lucruri este să ai o stimă de sine bine dezvoltată. Pot spune din proprie experiență că, dacă pornești pe drumul ăsta căutând validare în online, vei ajunge să te concentrezi exclusiv pe numărul de like-uri și să îți lași starea de spirit să fluctueze în funcție de rata de engagement.”
„Un al doilea lucru care mi se pare foarte important e să știi cât valorează munca ta și timpul tău. Dacă ai de gând să pornești o carieră în zona de content creation și vrei să monetizezi ceea ce faci, trebuie să ai o idee în legătură cu numărul de ore de lucru, cât vrei să câștigi pe oră, care sunt prețurile din nișa ta, etc.”
„Un ultim lucru pe care eu mi-aș fi dorit să-l știu e că nu e totul atât de ușor cum pare. O carieră în zona de content creation nu presupune numai o poză făcută în oglindă și postată imediat. Sunt ore de ales ținute, de editat poze, de scris propuneri de colaborări, de răspuns la e-mailuri, de verificat contracte, de planificat conținutul, de interacționat cu comunitatea etc.”
Industria este una competitivă și schimbătoare precum stările de spirit ale unui om, mulându-se chiar după acestea. Conținutul valabil pe internet este atât de abundent, încât pare ca am putea umple oceane întregi numai cu tiktok-uri „sorry Brad Mondo”. Cum se deosebește conținutul tău de al altor creatori și cum îl păstrezi relevant pentru urmăritori?
Mara: „Din foarte multe puncte de vedere, content-ul meu este asemănător cu cel al multor alți creatori de conținut: pozele cu outfit-uri nu sunt cea mai inovatoare chestie, și clar nu eu le-am inventat.”
„Aș spune că principala diferență e faptul că nu mă prezint ca o „bloggeriță de modă/stil” și că nu îmi limitez conținutul doar la asta. Postez despre felurile de mâncare pe care le fac, despre cărțile mele favorite, despre încercările mele să mă trezesc la 6 dimineața și să fiu mai productivă, despre lucrurile absolut normale care mă pasionează, ca persoană de 22 de ani care încearcă să-și dea seama în ce direcție să meargă cu viața ei.”
„Petrec muuult timp pe social media, poate mai mult decât ar trebui. Asta înseamnă că sunt la curent cu trendurile și sunt capabilă să-mi adaptez conținutul la zeitgeist, dar nu am simțit niciodată nevoia să fac schimbări dramatice. Părerea mea e că un conținut relevant e un conținut care servește nevoilor audienței și care evoluează odată cu ea(…).”
Eszter: „Ce am făcut diferit este că am smuls machiajul din contextul său – și am început să analizez fiecare centimetru al lui – care a fost probabil o nouă perspectivă.”
„Makeupbrutalism e ca o formă de comunicare pentru mine – dacă nu am nimic de spus, doar nu o spun.”
Ai stabilit ce fel de conținut vrei să livrezi audienței tale și ai postat pentru prima dată, primul pas în drumul tău de creator digital.
Eszter: „Am început ca makeup artist acum 10 ani – și makeupbrutalism acum 2-3 ani – pe care îl văd ca pe o transformare în „eul meu artistic”. Fiecare pas a fost necesar pentru a ajunge în punctul în care mă aflu acum – și probabil și fiecare pas viitor va fi. (…) Succesul este motivația mea – pasiunea mea de a vrea să-mi ating obiectivele.”
Cum e de așteptat, pe măsură ce platforma ta evoluează, dorești să îți monetizezi munca.
Mara: „După cum se poate vedea și pe pagina mea, nu postez conținut monetizat prea des. Nu fac asta pentru că nu vreau ca paginile mele să fie niște pagini de reclame și să își piardă autenticitatea, vreau să rămână pagini despre postările unei fete pasionate de haine și lucruri care fac viața mai frumoasă.”
„Acestea fiind spuse, când sunt contactată de companii ale căror produse îmi plac/le folosesc/cred că ar fi apreciate de comunitatea mea, punem la punct împreună campania de promovare și cer să fiu plătită în funcție de complexitatea ei și resursele necesare realizării conținutului sponsorizat.”
„Nu am fost niciodată influencer full time, chiar dacă unora li se poate părea surprinzător. Am început să postez în liceu, iar primele colaborări monetizate au apărut în facultate, însă nu destul de multe și destul de constante încât să pot fi influencer full time.”
„Cu siguranță, dacă aș fi depus mai mult timp și efort pentru a merge la evenimente și a găsi branduri cu care să colaborez, aș fi reușit să fac asta full time, însă asta mi-ar fi constrâns mult libertatea creativă și ar fi eliminat distracția din ecuație. Un lucru pe care l-am învățat e că oamenii care te urmăresc își pot da seama dacă postezi pentru că vrei și îți place, sau postezi pentru că trebuie, iar eu nu am vrut să fiu cel de-al doilea tip de creator de conținut.”
Eszter: „Nu sunt un influencer – în sensul în care oamenii se gândesc la influenceri. Nu pozez cu niciun produs, nu vând nimic (în afară de propriul merch). Nici măcar nu îmi poți vedea fața, corpul, împrejurimile. Sunt doar un ochi și o buza, idei, concepte și diagrame. Nici măcar nu am o sponsorizare plătită deocamdată.”
„Veniturile mele vin din magazinul meu online și Patreon (care sunt conectate la makeupbrutalism, DAR necesită foarte multă muncă). Singurul job plătit pe care l-am avut a fost colaborarea cu Gucci, dar aceea a fost despre mine, ca artist care creează o mică campanie online pentru ei. Am fost art director-ul, fotografă, etc. Nu aș numi asta un job de influencer. Înainte de COVID, când aveam oportunitatea, lucram ca makeup artist în paralel cu contul meu. Acum, astea sunt tot ce am.”
Desigur, nu toată lumea agreează întotdeauna cu mesajul pe care îl transmiți, și de multe ori lucrurile pot deveni dificile.
Eszter: „Cel mai mare „eșec” al meu este de asemenea ce mă face cea mai mândră – faptul că foarte multă lume mă urăște din cauza opiniilor mele, dar mi-am zis să nu trec peste ego-urile fragile ale oamenilor – „arta” mea ar trebui să fie despre mine, nu altcineva (cum văd eu lumea și cum altcineva vede lumea). Asta sună minunat, dar realitatea este că acești oameni mă raportează mereu, iar contul meu moare. (…) nu sunt un influencer (doar un creator vizual cu 100k de urmăritori), deci nu îmi pasă dacă lumea nu este de acord cu mine, pentru mine este mult mai interesant să îmi protejez libertatea artistică și să fiu autentica eu – chiar dacă înseamnă că o să-mi pierd o parte din audiență. Și nu mă înțelege greșit, e dureros, dar există lucruri mult mai importante.”
„[Mi s-a spus] că ce fac nu se cheamă nici machiaj, nici artă. Că copiii se pot descurca mai bine decât mine (ceea ce e probabil adevărat considerând cât de neînfricați și onești sunt copiii – e mai mult un compliment pentru mine). Sunt o rușine pentru arta machiajului sau îmi înjosesc arta la nivelul de obiecte obișnuite pentru că vând merch ieftin. Chestia e că oamenii cred că sunt dependentă de validarea lor, dar chiar nu sunt.”
Mara: „Am avut multe eșecuri pentru care sunt foarte recunoscătoare, pentru că oricât de clișeic ar suna, chiar am avut o groază de învățat din fiecare. Unul care îmi vine în minte acum e un giveaway pe care l-am ținut timp de o săptămână împreună cu o persoană care oferea câștigătorului produse în valoare de 200$ din magazinul ei, care mi-a spus cu o zi înainte de finalizarea campaniei că nu mai are bugetul necesar pentru a premia câștigătorul. Asta după ce mii de persoane s-au înscris. Până la urmă am premiat eu fata care a câștigat și mi-am promis că nu o să mai fac colaborări/giveaway-uri decât cu persoane pe care le cunosc, sau în care am extrem de multă încredere.”
„Din fericire, pot spune că nu primesc un număr mare de critici. Cele pe care le primesc sunt, de cele mai multe ori, mesaje de la persoane supărate că nu pot să le răspund la dm-uri sau să le ajut cu detalii legate de ceva foarte specific. Tocmai am răspuns la unul care suna cam așa: „Ugh it’s the worst when people think they’re too cool to reply”. Chiar mi-aș dori să pot sta de vorbă cu absolut toate persoanele care îmi trimit mesaje (ador să fac asta), dar îmi e fizic imposibil.”
„Partea mai complicată e că social media mi-a afectat viața într-o măsură negativă, cel puțin la fel de mult cât m-a ajutat să mă dezvolt. Sunt foarte multe puncte de discutat aici, de la problemele de stimă de sine, la dependența de telefon, la abilitățile de negociere dobândite și la a învăța să evaluez valoarea muncii mele. Am în plan să filmez cât de curând un video (sau chiar două) legate de subiectul ăsta, pentru că sunt sigură că mai multe persoane și-ar dori să știe la ce să se aștepte.”
Dar cu toate acestea, fiecare coborâș are și un urcuș, iar domeniul își arată puterea de a recompensa munca grea.
Mara: „(..)realizarea care înseamnă cel mai mult pentru mine: faptul că unele dintre postările mele chiar pot avea un impact pozitiv asupra vieții unor oameni. Am primit mesaje de la fete care s-au apucat să învețe limba italiană, limbajul semnelor (ASL) sau să coasă, care mi-au spus că filmulețele mele le-au inspirat să facă asta. Am primit un mesaj de la cineva care mi-a scris că postările mele au ajutat-o să aibă mai multă încredere în ea și să se îmbrace așa cum își dorește, fără să-i pese de ce crede lumea, și multe altele similare. Faptul că instastory-urile mele random cu snacksuri pot ajuta o fată de 17 ani din Brazilia să aibă o relație mai bună cu mâncarea e ceva ce încă mi se pare ireal, dar e și cea mai frumoasă parte din toată treaba asta.”
„Eu personal măsor succesul uitându-mă la comunitatea pe care reușesc să o agreg: dacă e alcătuită din oameni creativi, pasionați și care sunt deschiși la a vedea lumea prin ochii mei, atunci pot spune că am făcut ce mi-am propus.”
Eszter: „Toate interviurile și comission-urile. Colaborarea cu Gucci a fost o mare realizare pentru mine de asemenea. Mereu am visat la lucruri mărețe, dar niciodată nu am visat că Gucci m-ar contacta. M-am simțit ca în al nouălea cer. Colaborarea cu Neo Shibuya de asemenea – deoarece am simțit că mă contactează ca artist, nu ca makeup artist/influencer. A fost o mare onoare și cu adevărat ireal!”
Următoarea întrebare avea în vedere descrierea planurilor de viitor pentru carierele online ale creatoarelor.
Eszter: „Sper că în cinci ani voi fi un artist stabilit, care nu este dependent de social media.”
Mara: „Deși am avut o scurtă perioadă la început (în 2015-2016) când eram sigură că o să ajung un influencer full-time și că asta o să fiu pentru tot restul vieții, mi-am dat seama în timp că nu e un stil de viață care mi s-ar potrivi. Lumea influencerilor e o lume foarte competitivă, fast-paced, vicioasă chiar, și am încercat pe cât posibil să îmi creez un colțișor puțin diferit de tot ceea ce am văzut în jur în ultimii 6 ani. Am realizat că acești 6 ani vin totuși cu un bagaj de informații cu aplicabilitate foarte mare, așa că am pus bazele Raroona Digital Creatives împreună cu sora mea, o companie de digital marketing care se ocupă implicit și cu social media content creation.”
În final, este crearea de conținut digital pe social media/influencing-ul un job stabil?
Eszter: „Deloc.”
„Niciodată nu am lucrat după un sistem în viața mea – din secunda în care am început să lucrez am fost liber-profesionistă (…) Nu am nicio idee de cum arată o viață normală. Câteodată am foarte mulți bani, câteodată nu, câteodată am foarte mult de muncă și niciun pic de timp liber, câteodată fix invers.”
„Nu am alte opțiuni pentru că nu vreau să fac altceva (nici nu am niciun alt talent – doar creierul meu overthinking). Dar nu îmi pasă dacă situația devine dificilă, îmi place să lupt pentru lucrurile care sunt importante pentru mine când vine vorba de muncă.”
Mara: „Cred că e extrem de departe de a fi un job stabil. Trendurile vin și pleacă, și la fel și popularitatea: azi poți ajunge faimos pentru că ai făcut un dans nou pe Tiktok, mâine lumea a și uitat de tine. Poate totuși fi o rampă de lansare către un job stabil: crearea de conținut și înțelegerea mecanismelor din spatele platformelor de social media sunt abilități extrem de practice, care pot fi aplicate într-o arie largă de domenii.”
„Cred că singurul lucru pe care îl știu cert în legătură cu platforma mea e că o să crească împreună cu mine, și o să continue să redea călătoria mea în drumul de a mă autodescoperi.”
„Cheia succesului” e mai mult un mănunchi de chei. O încerci pe fiecare până să poți deschide ușa de la bloc, dar știi că niciodată nu ai fi știut care e cea potrivită pentru tine dacă nu ai fi făcut selecția. Este un amestec de experiențe, noroc, circumstanțe favorabile, muncă (nu toată lumea poate să „pull a Charlie D’Amelio” și să fie faimoasă peste noapte) și mai ales pasiune.
Mii de mulțumiri Marei și lui Eszter, pe care vă încurajez să le vizitați pe Instagram și să le dați follow dacă nu ați făcut-o deja.
Și ca de obicei, ne vedem la următoarea tură de articole.