Pinterest aesthetics: sunt estetice sau doar problematice?


Foto: Ilinca Gabură
Tehnoredactor: Chiriac Daria

Ce înseamnă Pinterest aesthetics? Dacă Pinterest este platforma de socializare bine cunoscută de toți si „aesthetic” se traduce ca ,,estetic”, ce ar trebui să însemne ele împreună? 

Putem să explicăm aceste fenomene ca diferite stiluri pe care oamenii le aplică în viața de zi cu zi, care le influențează în principal aspectul fizic, referindu-se la îmbrăcăminte, accesorii, machiaje și așa mai departe, dar și la pasiuni. În mare, estetica este calitatea de a reprezenta frumosul, desigur, conform legilor artei. Aceste „estetici de pe Pinterest” reprezintă, așadar, un complex de calități specifice pe care o persoană și le atribuie, astfel aparținând unui anumit grup social.

Poate ca nu v-ați mai întâlnit cu noțiunea de „Pinterest aesthetics” până acum, dar sigur ați auzit de e-girl, cottagecore sau Y2K. Acestea sunt puține dintre așa-zisele ,,estetice” care au cucerit inimile adolescenților din toată lumea. Deși la origine ele s-au creat pe Pinterest, aceste „aesthetic”-uri au devenit atat de populare încât s-au răspândit pe toate celelalte rețele de socializare, de la Instagram, la Youtube, la Tiktok. Totuși, prin ce se diferențiază fiecare aesthetic de restul? 

Să începem cu e-girl: lanțuri, piele, păr colorat, dresuri, haine negre și un machiaj pe care l-ai observa în mulțime. Nu-i așa că vă sună cunoscut? Stilul specific e-girls sau e-boys se aseamănă foarte mult cu stilul pe care îl aveau persoanele emo, în anii ‘80. 

De asemenea, putem analiza și stilul cottagecore. În principal, fetele sunt atrase de acest stil, deoarece se manifestează ca o variantă mai modernă a poveștilor cu zâne din copilărie. Acest aesthetic reprezintă o interpretare idealizată a vieții agricole occidentale și este centrat pe idei care prezintă o viață mai simplă și armonia cu natura. Ca stil vestimentar, cottagecore presupune în general rochii largi, care duc cu gândul la gospodăriile din anii 1900-1950, culori pale, dantelă și multe flori. Pe scurt, cottagecore este stilul pe care l-ați întâlni într-un film bazat pe un roman al lui Jane Austen. 

Dar ce este Y2K? Acest acronim definește anul 2000 (year 2000), deși se referă la stilul vestimentar specific perioadei 1998-2003. Acesta conține mult sclipici, haine de piele, coafuri moderne și accesorii futuriste.

La prima vedere, se observa numai partea pozitivă a acestui trend, partea care deseori e postată pe Instagram și apreciată de sute de persoane, dar dacă analizăm cu atenție acest fenomen și felul în care adolescenții sunt influențați de el, nu va mai părea așa estetic. O problemă importantă pe care aceste trenduri o abordează, în special aesthetic-ul Y2K, este fatfobia. Aceasta se manifestează prin faptul că persoanele care doresc să se alăture acestui aesthetic sunt influențate de pozele pe care le văd online, în care sunt prezentați numai oameni longilini (traducere DEX: cu membre lungi), slabi, având corpuri pe care le-am putea întâlni pe un podium de modeling. Asta îi afectează în principal pe adolescenți, care consideră că trebuie să arate într-un anumit fel pentru a avea un astfel de aesthetic.

Cottagecore este aestheticul care parcă imită un vis frumos. Și, totuși, este și cel care a fost criticat pentru că idealizează viața agricolă eurocentrică. De asemenea, în contextul Nord-American și Australian, este considerat că sarbatorește, indirect, esteticul colonialismului, precum și a modurilor în care acesta simplifică și subestimează adesea munca fermierilor. Eleganța ținutelor cottagecore nu este nici cât de puțin practică pentru așa-zisele activități gospodărești în jurul căruia gravitează întreg stilul, acesta fiind încă un motiv pentru care aesthetic-urile de pe Pinterest exagerează viața cotidiană.

Se poate însă ca stilul e-girl/e-boy să aibă cea mai negativă influență dintre toate cele prezentate, în special asupra adolescenților. Acest aesthetic prezinta de multe ori ideea de autoagresiune, dar și idealizarea bolilor mentale. Cred că ați dat peste cel puțin un tiktok sau o postare de pe Instagram în care depresia este ilustrată ca o trasatura de dorit, și nu drept  ceea ce este, adică o problemă a sănătății psihice. Astfel, mulți tineri ajung să își dorească sau sa își auto-impună o astfel de boala psihică, din dorința de a ajunge la fel ca modelele lor de pe rețelele de socializare.

 Aceste aesthetic-uri sunt, așadar, pe cât de estetice, pe atât de problematice. Acesta este un model clasic de „nimic nu e ceea ce pare a fi”, în sensul că în spatele acestei fațade cu care adolescenții se mândresc pe rețelele de socializare se găsesc multe aspecte negative, precum promovarea fatfobiei și a anumitor boli mentale, dar și subestimarea unor clase sociale.