Dependența de „încă un episod”

Grafică:Sîrbu Larisa
Tehnoredactor: Andreea Găgeatu

The Netflix effect – altfel spus, atracția inevitabilă dintre tine, o canapea și un laptop, de care mai greu te desprinzi. Trebuie neapărat să termini sezonul într-o singură zi și tu știi asta.

Deși poate străină la prima vedere, acestei mișcări îi suntem victime fidele, de fiecare dată când urmărim orice tip de conținut pe platforma mai sus menționată. Practic, faptul că subconștientul ne împinge să optăm pentru următorul episod, în loc să facem ceva mai productiv cu timpul nostru prețios, explică în linii mari conceptul. Acum, vă dați și voi seama că nu are rost să ne învinovățim atât de aspru, căci algoritmii din spatele rețelei fac totul în locul nostru. Cum aproape 80% din conținutul urmărit de fiecare dintre noi vine din recomandări sugerate de Netflix, putem presupune că deja ne-a luat-o înainte. Pe scurt, am devenit produs și al acestei rețele de entertainment ce nu încetează să ne uimească prin calitatea și originalitatea lui.

Poate totuși vă întrebați care sunt motivele amplorii fenomenului, căci dacă ne aducem bine aminte, acum câțiva ani așteptam săptămânal cu sufletul la gură următorul episod, primit în doze modeste. Bucurați-vă deci de faptul că aveți șansa de a devora sezoane întregi într-o noapte, din serialele alese de voi, într-o oarecare măsură. Chiar din cauza acestui principiu se diminuează numărul adepților televiziunii, ai cinematografului, iar de DVD-uri nici nu cred că mai are rost să vorbesc. Până la urmă așa e cel mai comod, iar majoritatea venerează această opțiune. Nu aștepți frustrat să treacă sfertul de oră de reclame sau nu stai în trafic să plătești bilete supraevaluate ca să vezi un film, când ai tot ce ai nevoie acasă, la un abonament de bun simț, de 10 euro pe lună.

De altfel, aproape 85% din ce puteți găsi pe Netflix este original rețelei, alt lucru care îl califică pentru o competiție acerbă cu televiziunea, încă din 2013. Poate v-am lăsat puțin indiferenți căci multă lume nu ia în seamă acest aspect, însă contează destul de mult. Nu e oare mai frumos să vizionezi după bunul plac decât să obosești căutând site-uri adiacente ale căror calitate și reclame mai puțin ortodoxe te nemulțumesc?

În orice caz, cu greu putem susține că nu ne afectează viețile. Nu vreau să vă supăr, însă efectele sunt cu precădere în dezavantajul nostru. Cel mai evident, deși vine de la sine, este sedentarismul. Înțeleg că în această perioadă nu sunt multe de făcut în mod activ, însă Netflix nu se numără printre opțiunile recomandate. Bine, ne uităm cât ne uităm la televizor, dormim, deși această rețea este unul dintre rivalii somnului, dar faptul că stăm imobilizați în fața unui nou episod nu ne ajută neapărat. În plus, asemenea excese pot conduce și la anxietate sau depresie, dar haideți să rămânem optimiști.

Dacă încă nu v-ați convins de impactul fenomenului, un exemplu concret ar fi folositor. Poate ați auzit de serialul „The Queen’s Gambit”. Dacă nu, pe scurt este vorba despre nebunia de a fi un geniu, de data aceasta la șah. Câteva nevinovate consecințe ar fi faptul că în mai puțin de o lună, deja 70 de milioane de oameni au urmărit serialul, cererea de seturi de șah a crescut pe Ebay cu 250%, iar numărul jucătorilor online s-a mărit de cinci ori. În plus, cartea din care este inspirat serialul a ajuns bestseller, abia după 37 de ani de la lansare. Ceva nu chiar minor. Alt exemplu ar fi filmul „Bird Box”, pe care e puțin probabil să nu îl cunoașteți. În primul său weekend a ajuns la 45 de milioane de vizualizări, număr care a doborât orice record vreodată înregistrat în teatre sau cinematografe.

Așadar, acum că știți mai clar ce se află în spatele inocentului buton pentru următorul episod, cred ca ar fi bine să moderați cantitatea de Netflix, atribuită fiecărei zile, căci deși este un mod cât se poate de agreabil de a vă înlătura omniprezenta plictiseală, nu renunțați la realitatea voastră.