Colaborări ciudate

Grafică: Ana Ileana Cucu-Oancea
Tehnoredactor: Diana Dumitrescu

„Există o aplicație pentru asta” nu mai este doar un slogan de publicitate, este adevărul. Trăim într-o lume conectată, unde ritmul alert de dezvoltare impune colaborări, simbioze cât mai creative, inovative și neașteptate.

Burgerul Travis Scott – probabil ai auzit de el – una dintre cele mai neobișnuite creații ale unui parteneriat, produs exclusiv pentru Statele Unite, a ajuns cunoscut la nivel global prin intriga provocată pe rețelele de socializare. Colaborarea cu rapperul Travis Scott din toamna anului acesta, a fost prima colaborare cu o vedetă pe care McDonald’s a avut-o de la McJordan (Michael Jordan x McDonald’s).

Puterea colaborărilor la nivel înalt a fost constată abia in secolul XX, dat fiind că multe inovări din acea perioadă: internetul, majoritatea rețelelor de social media, reprezentarea ADN-ului, au fost toate rezultatele unor parteneriate de succes. O colaborare care a început în anii ’50 și prosperă și astăzi este tot una a lanțului McDonald’s, parteneriatul său cu marca de bături Coca-Cola fiind unul dintre cele mai bune exemple pentru beneficiile financiare și nu numai aduse de acest tip de marketing.

Acum, inovarea pe cont propriu devine din ce în ce mai dificilă și pentru a evita saturarea pieței și a ofertei, producătorii apelează din ce în ce mai des la colaborări cât mai neașteptate pentru a stimula interesul clienților. Cred că toți am fost puțin surprinși când am auzit de doi dintre cei mai cunoscuți cântăreți din România, care produc genuri muzicale aproape opuse, că lucrează împreună și creează piesa „Regii României”. Da, este vorba despre Abi și Dani Mocanu, imagini din lumea muzicii despre care nu se mai auzise de ceva vreme înainte de lansarea piesei. Succesul răsunător al „trapo-manelei” nu a fost datorat atât mesajului și coloanei sonore, cât șocului de a vedea doi oameni, care reprezintă mentalități diferite, cooperând.

Nici lumea modei nu este străină colaborărilor, multe brand-uri folosindu-le ca metoda primară de marketing. Iconicul brand de skateboard-uri și street style, Supreme, folosește deseori parteneriatele, iar de regulă acestea au sens. Supreme cu North Face, Supreme cu Levi’s, Supreme cu Lous Vuitton, toate sună bine și au logică. Dar una dintre colaborări la care nimeni nu se aștepta este colecția cu Kermit The Frog. Alte produse marca Supreme neprezise de nimeni sunt ciocanele, bărcile și motoretele. Supreme nu este singurul brand care își surprinde clientela: anul trecut Dolce & Gabanna a reușit să satisfacă atât fashioniștii cât și gurmanzii printr-o colecție de electrocasnice în colaborare cu producătorul italian Smeg. De altfel, când te gândești la Ikea nu îl asociezi cu vreun brand de îmbrăcăminte, dar în toamna anului trecut, designerul italian Virgil Abloh și-a lăsat amprenta peste covorașele și pungile din Ikea.

Nevoia oamenilor de lucruri noi și tendința de a fi critici și selectivi determină și probabil va determina în continuare companiile să vină cu idei noi, deseori materializate prin colaborări mai puțin sau mai mult ciudate, pentru a-și menține clienții interesați. Totuși, modul acesta de menținere economică, conduce inevitabil la alterarea tradiției companiilor și la depărtarea de la valorile inițiale.