Acest articol este scris pe parcursul unei întregi luni, început în august și terminat pe 14 septembrie. Scopul acestuia este de a descrie cum vede un elev toate deciziile luate în domeniul educației, de a realiza o ,,radiografie” pe scurt a ceea ce înseamnă să fii licean în pandemie.
Povestea începe pe 9.03.2020, zi de luni. Suntem anunțați că vom sta acasă începând de miercuri, 11.03.2020, pentru 9 zile din cauza unui virus nou apărut. Nimeni nu știe nimic, toți ne punem semne de întrebare și căutăm cât mai multă informație. Unii dintre noi aleg să nu meargă marți la școală, cu gândul că așa se protejează, neștiind că aceea urma să fie ultima zi de liceu față în față. Deși conștienți că o epidemie (pe vremea aceea) nu trece în 14 zile, cumva tuturor ni se părea imposibil să stăm acasă până în iunie.
11.03.2020 găsește Organizația Mondială a Sănătății declarând că noul Coronavirus poate fi caracterizat ca o pandemie. În aceste 9 zile, Liceul Lazăr depune eforturi pentru clădirea sistemului educațional online. În funcție de caz, fiecare clasă începe cât mai repede orele pe Zoom sau pe Google Meet. Duminică seara, 15 martie, Ministrul Educației declară că școlile vor rămâne închise până după Paște. În spațiul public, în jurul zilei de 22 aprilie este anunțat faptul că școala online devine obligatorie. La 5 zile distanță, Președintele României anunță că anul școlar se va încheia în mediul online, în condiții speciale. Astfel, pe 12 iunie 2020 tragem linie și vedem că 3 luni de școală au fost făcute pe laptop. Apar două tabere : pro online și contra online. Dezavantajate sunt școlile din mediul rural, mulți elevi se plâng că nivelul calității educației este scăzut. Mulți vrem să ne întoarcem la școală. Foarte mulți părinți, în schimb (conform sondajelor realizate la nivelul liceului nostru), preferă jumătate acasă – jumătate online. 19 august: mă apuc să scriu acest articol și nu știu nimic despre cum o să înceapă anul școlar în mai puțin de o lună. Tabletele care urmau să vină în ajutorul elevilor au intrat și ele, parcă, în vacanță, niciun fel de notificare în niciun fel de sens nu ne-a fost adusă, astfel confuzia elevilor e absolut explicabilă.
Pe 10 septembrie, însă, vom fi anunțați. Situația epidemiologică luată în considerare va fi cea de pe data de 7 septembrie. Acesta este rezumatul evenimentelor din sectorul educației în ultimele 5 luni. Dezorientați, dar înțelegători (sau resemnați), mulți dintre noi avem sute de semne de întrebare. Multe dintre planurile noastre au fost anulate, cumva viața de liceu, tot ce înseamnă pentru noi adolescență trebuie raportate la contextul epidemiologic. Unii nu vor să mai audă de școala online, alții sunt indiferenți și unora chiar le place. Deja se apropie data de 10 și cumva din ce în ce mai multă lume crede că vom face școala fizic, unii sunt conștienți de realitate când zic asta, alții sunt doar frustrați că ar fi alt lucru care se amână sau se face online. Toți ne-am întrebat: ,,Eu ce vreau de la școală, ce e locul ăla pentru mine?”. În ultima perioadă probabil ai găsit sau nu un răspuns.
Post scriptum – 10 septembrie: începem, cel puțin în liceul nostru (Colegiul Național „Gheorghe Lazăr”), sub format hibrid. Acest lucru naște o groază de întrebări, pe care probabil o să ni le lămurim. Concluziile le trageți singuri. Un lucru este cert: anul școlar 2020-2021 o să fie unul dintre cei mai provocatori din ultimii zeci de ani.
Text: Catrinel CiorteanuGrafică: Natalia Căpitanu