Global Climate Strike, faimosul protest la care au participat sute de elevi bucureșteni, a fost doar un mic început al schimbării ecologice din România. Tot mai multe persoane din toate colțurile lumii se alătură cauzei în fiecare zi: Pământul trebuie salvat. Noile trenduri de pe internet s-au maturizat: se vorbește despre eliminarea plasticului, reducerea amprentei de carbon a fiecăruia, stiluri de viață simple, dar ecologice. E timpul să acționăm, să devenim mai sustenabili. Este abia secolul al XXI- lea, iar planeta este deja în pericol: evident, suntem responsabili să o ajutăm.
Mulți oameni au început să adopte atitudini eco, devenind vegetarieni, vegani sau trăind un stil de viață „zero-waste”. Cel din urmă este o invenție relativ nouă: scopul este, bineînțeles, de a nu produce aproape deloc deșeuri. Într-o lume în care absolut orice vine într-un ambalaj (cel mai des din plastic), acest lucru pare imposibil. Totuși, se poate: cumpărarea de produse vrac și înlocuirea necesităților din plastic cu unele sustenabile, de exemplu, sunt două mici căi prin care putem reduce risipa. Indiferent de ce soluții găsim, ajutorul nostru contează: oricât de mic ar fi, el este acolo.
Vedem din ce în ce mai des reclame la noi produse reutilizabile. Există zeci de exemple arhicunoscute: paie de metal ori bambus, pungi de pânză, termosuri ori sticle pentru apă reutilizabile, tacâmuri și cutiuțe pentru prânz. Lista poate continua la nesfârșit: posibilitățile sunt multe, la fel ca și locurile de unde le putem cumpăra. Aici apare un mic detaliu ce trece deseori neobservat: de ce oare aceste magazine nu se transformă complet în unele eco-friendly, rezumându-se la doar câteva produse? Faimoasa industrie de „fast-fashion” a înflorit mult în ultimii ani. Acum, tot acele companii își promovează cele câteva rafturi cu haine „ecologice”, umplându-și simultan magazinele cu îmbrăcăminte făcută ieftin, la repezeală, în fabrici masive cu mii de oameni neplătiți. Se pare că, totuși, e la modă să fii o companie eco, așa că asta ne este prezentat. Cumpărătorii vin, încântați de noile opțiuni, iar micile magazine cu adevărat ecologice rămân ascunse în umbră. Cui poți să împarți vina?
În ciuda acestor companii însetate de bani, schimbarea adevărată a început să apară. Înaintează încet, dar rămâne și face o diferență. Poate că cea mai cunoscută activistă a noii generații este Greta Thunberg: la doar 16 ani, organizează proteste internaționale și luptă pentru un viitor mai verde. Este creatoarea faimosului „Climate Strike”, protest la care au partcipat peste 150 de țări. Sute de mii de oameni o susțin și îi urmează modelul, dar multe celebrități nu o iau în serios, ironizând-o în ciuda adevăratei revoluții ecologice pe care a pornit-o de una singură. Glasurile tinerilor încep să fie luate în considerare: planeta este din ce în ce mai poluată, iar obsesia dezvoltării economice o distruge. Trebuie să se găsească soluții care să fie aplicate numaidecât. Boyan Slat, un alt activist de origine olandeză, a dezvoltat o nouă metodă ecologică prin care oceanele să se poată curăța singure. Ideea a fost prezentată în 2012 printr-o conferință TEDxTALK, când el avea numai 18 ani. În 2018, s-a demarat proiectul: curățarea Marii Insule de Gunoaie din Pacific, precum și a altor zone puternic afectate de poluarea cu deșeuri. Tânărul a fondat, de asemenea, organizația non-guvernamentală „The Ocean Cleanup”, ce dorește să elimine 90% din plasticul aflat în oceane.
A fost îndeajuns ca numai câțiva oameni să se ridice și să înceapă să lupte pentru planetă. Acum, din ce în ce mai mulți li se alătură, făcând ce le stă în putere pentru a ajuta. Nimeni nu e prea mic sau mare pentru a lupta în acest război cu poluarea: toți suntem responsabili pentru el. Desigur, drumul este unul lung și anevoios: e greu să repari ani întregi de distrugere și nepăsare. Lumea se schimbă, iar noi suntem datori să ne schimbăm cu ea. Viitorul nostru este, la urma urmelor, în joc.
Text: Eliza NiculescuFoto: Clara Popescu-Boboc