8 februarie: în bancă sau online?


Foto: Adriana Frone


Tehnoredactor: Chiriac Daria

„Acasă sau la şcoală?” e o întrebare care-mi aminteşte de quiz-urile din clasele 1-4. „Mare sau munte?”, „Fanta sau Cola?”, „Tort sau îngheţată?”. De data asta, lucrurile sunt mult mai serioase. Ce se întâmplă cu învăţământul online în semestrul al doilea, dispare sau rămâne?

Valentine’s Day se apropie cu paşi repezi. V-aţi gândit deja cum veţi sărbători? Dacă nu, vă rog s-o faceţi după ce citiţi articolul. Înainte de a ne face planuri pentru 14 februarie, aş vrea totuşi să analizăm data de 8. Pică într-o luni. Da, da, prima zi de luni după mini-vacanţa intersemestrială. Acel 8 februarie despre care se tot vorbeşte la televizor. Ţi-e dor cumva de şcoala clasică? Începând cu semestrul al doilea, s-ar putea să te întâlneşti din nou cu roboţelul care-ţi ia temperatura înainte de a intra în clasă.

Sincron sau asincron, orele online ne dau tuturor bătăi de cap. Şi la propriu, şi la figurat. O fi mişto să intri la română cu camera închisă, ascuns sub plapumă sau să mănânci un hamburger în bucătărie, în timp ce profu’ de fizică predă! Dar parcă tot mai tare este să chiuleşti de la chimie şi să fugi în Cişmigiu cu colegii. De când cu Google Classroom, Adservio şi Zoom, copiatul e floare la ureche pentru oricine, însă nu mai există pic de adrenalină în bietul licean – nu-i mai e frică de doamna, care ar putea să-i vadă copiuţele de sub bancă! Lăsând distracţia la o parte, nici învăţatul nu mai e ce era odată. Recunoaşteţi, de câte ori nu v-a picat netul în timpul orelor sau, mai rău, în timpul testelor? De câte ori nu le-aţi putut trimite materiale sau lucrări profesorilor din cauza erorilor din aplicaţii? Momentele de genul fie ne fac să râdem, fie ne bagă în nişte belele din care abia mai ieşim. Le ştiţi şi voi, nu-i nevoie să vi le mai amintesc.

Toate acestea se pot termina pe 8 februarie. Indiferent în ce parte a taberei ne aflăm, cu toţii aşteptăm cu sufletul la gură decizia finală a preşedintelui ţării.  În data de 14 ianuarie, acesta a declarat: „Începând cu semestrul II, majoritatea şcolilor se vor redeschide, în condiţiile în care pandemia evoluează aproximativ la fel ca în ultimele săptămâni. Se revine, practic, la sistemul descentralizat, care ţine cont de evoluţia pandemiei în fiecare localitate. În semestrul II, în localităţile care se încadrează în aşa-numitul scenariu verde, toate şcolile se redeschid fizic. În cele încadrate în scenariul galben, copiii merg în continuare la grădiniţă, clasele 1-4 şi cele terminale merg la şcoală. În localităţile încadrate în scenariul roşu, continuă, pentru un timp, să meargă la şcoală copiii din ciclul primar şi cei de grădiniţă. Ceilalţi nu mai merg la şcoală. Atunci când rata de infectare va ajunge peste şase la mie, localitatea se carantinează, şcolile se închid, se merge cu totul în online. În data de 2 februarie, vom face o reevaluare a situaţiei pandemice şi va fi luată decizia finală.”. Cu alte cuvinte, Klaus Iohannis, Președintele României, a răspuns pozitiv cererii lui Rareş Voicu, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor, care solicită „să se descentralizeze din nou decizia privind redeschiderea unităţilor de învăţământ în funcţie de rata incidenţei CoVid-19 la nivel local”.

Aşadar, tot ce putem face noi, liceenii, este să aşteptăm decizia finală. Poate că ne bucurăm de ultimele zile în care auzim bormaşina vecinilor lui Gigel, colegul nostru de clasă. Poate c-o vom auzi în continuare. Cine ştie? Până în februarie, avem tot timpul să ne delectăm auzul. 

Totuşi, înainte de a vă da voie să părăsiţi site-ul revistei, vă întreb: vouă v-ar fi dor de acea bormaşină? Vreţi să vă reîntoarceţi la şcoală? Răspundeţi sincer, Gigel nu v-aude.