Cultura Hypebeast

Thales a pus bazele filozofiei universale, schimbând pentru totdeauna modul în care oamenii își privesc existența. Ioana d’Arc a mobilizat întreaga armată și a reușit să elibereze Franța de sub dominația engleză. Isaac Newton a revoluționat, prin descoperirile sale, întregul fundament al științei. Alexander Graham Bell a inventat unul dintre cele mai utilizate dispozitive din ziua de astăzi. Albert Einstein a fost unul dintre pionierii științei și autorul teoriei relativității.

Toți cei de mai sus au fost persoane cu mare influență asupra maselor de oameni, care au contribuit, într-un fel sau altul, la progresul social și la atingerea unor limite tehnologice și umane care acum câteva sute de ani păreau utopice. Una dintre cele mai mari realizări contemporane este internetul. Cu ajutorul acestuia, putem avea acces la informații într-un mod mult mai ușor și rapid, putem să comunicăm cu persoane din capătul opus al lumii și să accesăm resurse care ne îmbunătățesc simțitor viața.

Este, deci, nu tocmai surprinzător că mediul online a devenit „habitatul natural” al milenialului, și implicit al hypebeastului. La fel ca personalitățile enumerate mai sus, hypebeastul are un impact însemnat asupra oamenilor din jur (chiar dacă poate nu tocmai la aceeași anvergură). Ce este un hypebeast, vă întrebați? Este, în esență, acea persoană care colecționează haine, pantofi și acesorii de firmă cu scopul de a impresiona. Dar oare cum și de ce a apărut acest „cult” al hypebeasts?

Oamenii sunt cunoscuți ca fiind ființe sociale, trăind pentru aprecierea și recunoașterea celor din jur. În prezent, o mare parte a vieții noastre se petrece în mediul online, în fața micului ecran al calculatorului sau a și mai micului ecran al telefonului. Pentru hypebeasts, social media nu este doar un mod de a-și ocupa timpul liber în timp ce stau în sala de așteptare a dentistului sau în metrou. Pentru ei este un stil de viață. Like-urile de pe Facebook și inimioarele de pe Instagram le dau de înțeles că ceea ce fac (în speță, activitatea de colecționari) este apreciat și că trebuie să continue.

Motivațiile hypebeasts pot fi variate. Uneori, poate că motivul pentru care simt nevoia să obțină like-uri este acela că vor să compenseze pentru o lipsă interioară. Poate nu obțin destulă atenție în viața de zi cu zi, iar atunci când cineva le complimentează îmbrăcămintea, simt aprecierea de care aveau nevoie. Poate că sunt nemulțumiți de ei înșiși și vor să se ascundă în spatele unui brand. Sau, poate chiar mai probabil, pur și simplu se simt bine în centrul atenției, purtând acele haine.

Pentru ca cineva să fie un hypebeast, nu este destul să poarte haine de brand. Felul în care vorbesc, se mișcă și se comportă joacă un rol egal în menținerea statutului lor social. Spre exemplu, nu vei vedea niciodată un hypebeast mergând pe stradă cu capul în pământ și ignorând persoanele din jurul lui. De obicei, merg cu mâinile în buzunare, cu o încredere debordantă și bărbia ridicată, cu scopul de a surprinde privirile admirative ale oamenilor pe lângă care trece.

Totuși, îmbrăcămintea rămâne, fără îndoială, piesa de rezistență. Hypebeasts plătesc adesea sume debordante pentru o singură ținută, purtată într-o singură poză pe Instagram. De exemplu, o ținută Supreme completă poate costa în jur de 1700 de euro. Banii necesari acestor achiziții vin, în mare parte, din sponsorizări. Asta în cazul în care hainele au fost ale lor de la bun început, și nu „împrumutate” de la firme dornice să primească publicitate în plus. Mai există și cazuri mai nefericite (sau nu), în care hypebeastul este doar un puști de liceu cu un tricou Off-White, puțin swag și un vis de a ajunge influencer pe Instagram. Cu greu poți să nu ai, ca licean din București (sau, cel puțin, ca lăzărist), măcar o persoană în clasă care vine în fiecare zi, în mod invariabil, cu o șapcă Supreme pe cap, indiferent de condițiile meteorologice. Acea persoană se numără clar printre cei cu prieteni prin toată școala, care, oriunde s-ar duce, are cu cine să vorbească, chit că se cunoșteau deja și aveau un salut super complex cu care i-ar da gata până și pe cei mai îndemânatici dintre noi, sau pur și simplu au început să vorbească atunci când l-a întrebat de unde și-a cumpărat acea șapcă.

Având în vedere evoluția acestui fenomen în decursul ultimilor ani, nu putem spune decât că din ce în ce mai multe persoane aspiră la idealuri născute din dorința de popularitate. Despre dacă, în viitor, acest trend va lua și mai multă amploare sau goana după validare socială va lua din nou altă formă, nu putem, în fond, decât să facem presupuneri.

Text: Beatrice Gearbă
Foto: Clara Popescu-Boboc