10 tipuri de oameni on social-media

Like. Comm. Scroll. Aproximativ 6 ore pe zi.

Timpul pe care îl petrecem socializând în mediul online ne oferă posibilitatea de a distinge diverse tipologii de oameni: de la „prietenul care nu postează nimic” până la „fata care trăiește din like-urile primite”, prietenii noștri de pe Facebook sau followerii de pe Instagram pot fi încadrați în 10 mari categorii de oameni pe social-media.

Voi începe cu cel mai puțin atractiv gen de persoană din online: „haterul”. Toată lumea care obișnuiește să posteze, deține un anumit număr de „hateri”. Granița dintre hater și fan e destul de subțire, dat fiindcă, pentru „a da cu hate” cuiva, trebuie să te bazezi mai mult sau mai puțin pe postările persoanei respective, ceea ce necesită timp și o reală lipsă de imaginație. Ura, ca sentiment, nu e constructivă și nu are niciun sens dacă nu îți exprimi disprețul în mod direct, ci alegi metode alternative cum ar fi Sarahah sau Tellonym. Asumă-ți!

De asemenea, o altă categorie în care majoritatea dintre noi ne încadrăm, fie că vrem sau nu să recunoaștem, este cea „stalkerish”. A fi stalker în secolul XXI poate fi perfect normal: te trezești dimineața, te dai jos din pat ca să-ți iei de la încărcat telefonul, pentru a începe corespunzător ziua cu o vizită scurtă în profilul crush-ului sau în dm-uri să vezi dacă te-a lăsat seara trecută în seen. Acest obicei aparent normal, devine rutină, apoi îți dai seama că ceva nu e în regulă când ajungi întâmplător să cunoști o persoană al cărei profil de instagram îl știi prea bine și nu numai că devine inutil să faceți cunoștință fiindcă tu știi deja cum îl/o cheamă, dar știi și ce a mâncat aseară.

Aici ajungem la al treilea tip de persoană din social-media, respectiv „the food snapper”. Ei bine, moda cu fotografiatul mâncării este un fenomen la nivel global, iar anumite restaurante și-au schimbat deja politica în ceea ce privește atitudinea clienților dornici de ședințe foto, motivând că este un factor de distragere a atenției și că „reprezintă un afront adus legilor termodinamicii”, mai simplu spus, răcesc mâncarea. Acest tip de persoane sunt de regulă mai deranjante când nu te lasă să mănânci până când nu fac o poză, decât atunci când postează obsesiv pe rețelele de socializare. În definitiv, poate să repezinte pasiunea lor față de arta culinară.

Majoritatea selfie-urilor din prezent sunt însoțite de o listă interminabilă de hashtag-uri. În spatele acestui gen de postări stă o singură persoană, un hibrid întrucât unește două tipologii de indivizi: prima tipologie o voi denumi „hashtager compulsiv”. Nu îmi pot explica cu ce ajută acea înșiruire de gărdulețe sau ce satisfacție poate să aducă atunci când își vede poza laolaltă cu o mulțime de alte poze. În definitiv, nu te pierzi și mai mult în mulțime?. Iar a doua tipologie, „selfie addicted”, a devenit mai degrabă un trend printre utilizatorii fanatici ai online-ului care postează și își fac 90% din timp selfie-uri. Selfie-uri cu fruntea tăiată, selfie-uri cu jumătate de față, selfie-uri înclinate, selfie-uri cu buchete de flori „#îțimulțumesc”, tot efortul acesta doar în speranța unui număr considerabil de like-uri.

Cu ce ne ajută numărul de „inimioare” la poze sau cât mai mule comentarii măgulitoare? Scopul nu e de fapt să învățăm cum să ne apreciem singuri? La ce sunt bune toate astea dacă până și cel mai mic „nu-mi place cum arăți în poza asta” îți dărâmă stima de sine? Nu ar trebui să se pună atât de mult accentul pe aspectul fizic sau pe popularitatea din social-media. Dacă lucrurile nu ar mai sta așa, probabil ca n-ar mai exista: „persoanele care cer promovări”, „vânătorii de like-uri” sau „puștii care postează citate triste ca să atragă atenția”.

Pe lângă toate tipurile de comportamente enumerate până acum, mai sălășluiesc în top 10 și „locatarii din dm”, adică persoane pe care nu le cunoști, dar care dezvoltă o dorință acută spre cunoaşterea persoanei tale fără a avea nici măcar cea mai mică legătură cu prietenii prietenilor tăi,  dar care își alimentează probabil curiozitățile pe baza aspectului tău exterior.

Ultimul, dar nu cel din urmă tip de om din social-media, ești tu, cititorule.

Text: Ana Maria Pascu
Grafică: Diana Ursu