Shakespeare, eternul modern

William Shakespeare a ajuns de la reprezentațiile pieselor sale de pe scena teatrului The Globe, din epoca elisabetană, să fie prezent în fiecare an în stagiunile teatrelor de pe tot globul. Piesele lui au suferit modificări, fie de decor sau de percepție, fiind văzute prin ochii fiecărui regizor, iar fiecare adaptare aduce piesa mai aproape de contemporan, pentru publicul larg.

La sala Toma Caragiu a teatrului Bulandra, o scenă ce seamănă cu un depozit uitat de lume reprezintă locul acțiunii piesei Macbeth, avându-l pe Marius Chivu în rolul protagonistului ce urcă fulminant pe tronul Scoției după ce soția sa, interpretată de Andreea Bibiri, îl convinge să-l omoare pe regele Duncan, dar și pe Banquo, prietenul lui pe care ajunge să-l vadă ca o amenințare din cauza unei profeții ce-i promitea lui Macbeth că va deveni rege, dar camaradului său că urmașii lui vor sta pe tron. Într-o adaptare ce te va ține cu sufletul la gură pentru două ore și jumătate regizorul ceh Michal Dočekal îmbină dansul și muzica cu efecte vizuale, dar și decoruri funcționale pentru a da o notă proprie tragediei shakespeariene, adăugând el însuși două scene ce nu existau în libretul original.

Lady Macbeth, una dintre cele mai celebre portretizări ale citatului În spatele unui bărbat se află o femeie puternică., dă soțului ei o lecție de viață într-unul dintre momentele lor de nebunie: Ce s-a făcut, făcut rămâne. Această operă va rămâne în istoria literaturii universale ca o ilustrație ca urmărilor psihologice ale obținerii puterii vărsând sânge, una dintre ele fiind vina corozivă, ce îți roade sufletul până la nebunie.

Pe scena principală a Teatrului Național stă așteptând o corabie. Nici nu-ți dai seama când începe de fapt piesa. Realizezi că a început abia când luminile se sting de tot în sală. Pe punte, apare Prospero (Ion Caramitru), protagonistul piesei Furtuna, cu un pas obosit și o înfățișare ce îți aduce aminte de Albert Einstein. Partea cea mai nobilă a rațiunii mele este împotriva furiei pe care o simt uneori. Căci partea aceea nobilă îmi spune că este lucru prețios să ierți decât să te răzbuni., spunea acesta, un magician ce fusese duce de Milan și detronat de fratele său.

Adaptarea directorului bulgar Alexander Morfov îmbină muzica și dansul cu replicile dramaturgului englez pentru a spune povestea de iubire a doi îndrăgostiți, Miranda (Crina Semciuc) și Ferdinand (Alexandru Călin). Cei doi sunt ghidați de Ariel (Istvan Teglas), un duh care lucrează pentru Prospero și dansatorul principal al piesei. Opera prezintă și drumul către iertare al lui Prospero, dar și complotul de scurtă durată al lui Antonio (fratele lui Prospero) și Sebastian (unchiul lui Ferdinand) de a-l detrona pe Alonso (regele Neapolelui). Atmosfera comică este întreținută de Caliban (Mihai Călin) fiul unei vrăjitoare ce trăiește ca sclavul lui Prospero, și de marinarii italieni Stephano și Trinculo, ce mențin comicul conflict între milanezi și napolitani.

Dacă v-am trezit măcar puțin interesul pentru un Shakespeare modern și pentru a fi martori la transformările acestor piese, stați cu ochii pe programele teatrelor.

Text: Sabina Bonciu
Foto: Anca Radu