TEORETIC VERSUS TEHNOLOGIC

Pornind de la nevoia de a înțelege în profunzime diferențele dintre viziunile adolescenților, Școala de Valori, a dezvoltat o  cercetare calitativă în 6 licee  bucureștene, prin care a analizat  diferențele elevilor ce învață în licee teoretice și tehnologice.

Prezentul studiu a fost  desfășurat în perioada octombrie 2014 – februarie 2015 și a reprezentat 31 de interviuri aplicate unor elevi de clasa a XI-a. Scopul cercetării a fost identificarea asemănărilor și deosebirilor dintre adolescenții de la liceele cu profil tehnologic și cei de la liceele cu profil teoretic, interviurile cu aceștia conturând diferențe semnificative și concluzii relevante pentru obiectivele organizației noastre. Acest  demers este motivat de dorința  de a cunoaște tinerii cărora ne adresăm și de a crea programe  cât mai relevante și care  să genereze impact în  rândul acestora. În demersul nostru am  urmărit viziunea acestora asupra educației  și a valorilor precum și relația acestora cu familia și prietenii.

# Atitudinea față de valori

Întrebați despre setul lor de valori, adolescenții, indiferent de profilul liceelor din care fac parte, nu au reușit să definească acest concept fără explicații suplimentare. Cu puțin ajutor, elevii de la liceele teoretice s-au apropiat de adevăr, comparând setul de valori cu niște reguli sau principii după care se ghidează în viață. În ceea ce privește modelele lor în viață, cei mai mulți adolescenți au numit ca și sursăde influență părinții, urmați apoi de alți membri ai familiei, prieteni sau profesori.  Cele mai frecvente valori menționate de aceștia au fost: sinceritatea, onestitatea, ambiția, perseverența,voința, determinarea, respectul și corectitudinea.

#  Educație

Un alt aspect foarte interesant se referă la dezvoltare și viitor, adolescenții din liceele teoretice fiind foarte responsabili, participând la diferite cursuri, ateliere sau activități extra curriculare și fiind foarte preocupați de propriul viitor, majoritatea aspirând către o facultateîn străinătate. La polul opus, pentru adolescenții din liceele tehnologice totul este un mare semn de întrebare, unii neavând certitudinea ca vor trece examenul de bacalaureat, iar restul dorind un simplu loc de muncă și o familie. Cercetarea a scos la iveală că 8 din 10 tineri intenționează să urmeze studiile universitare după terminarea liceului iar 14% dintre elevi nu s-au decis încă dacă vor da la facultate sau nu.

# Relația cu prietenii și familia

Pentru a descrie relația cu prietenii, compatabilitatea și sinceritatea, sunt  cuvintele pe care aproape toți adolescenții le-au folosit pentru a descrie criteriile de alegere a prietenilor.  Însă, atunci când este vorba de propria familie, adolescenții ce învață în licee tehnologice sunt destul de rezervați, dând foarte puține detalii despre aceasta și relația pe care o au cu părinții, frații sau alte rude spre deosebire de adolescenții ce învață în licee teoretice, unde implicarea părinților în procesul decizional este semnificativ mai mare, familia capătă funcția de ghid, iar de foarte multe ori constituie chiar sursă de inspirație pentru parcursul educațional și viitoarea carieră a adolescenților.

Sintetizând aspectele discutate, elevii ce învață în licee teoretice au semnificativ mai mult potențial comparativ cu cei din liceele tehnologice de a face parte dintr-o comunitate de adolescenți autonomi care acționează colaborativ, responsabil și etic. Recomandarea noastră se adresează elevilor de la liceele tehnologice și are la bază programe ce pun accent pe îmbunătățirea abilităților de comunicare și mărirea șanselor acestora de angajare după finalizarea liceului.

###

Școala de Valori este o organizație non-guvernamentală modernă ce are ca viziune dezvoltarea unei societăți bazate pe valori prin educație inovativă. Punem sub semnul întrebării granițele educației tradiționale și creăm oportunitatea persoanelor de a accesa informații de valoare, experiențe de formare a caracterului, de a interacționa cu modele pozitive și de a avea expunere internațională, cu scopul de a crește responsabilitatea personală și controlul fiecăruia asupra alegerilor personale.

 

Foto: Școala de valori