ASE schimbă criteriile de admitere în 2014

Poate că pe cei care nu sunt în anul terminal, sau care nu au de gând să devină studenți ai Academiei de Științe Economice, nu îi va interesa acest articol, dar vă asigur că, până la urmă, impactul acestei schimbări ar putea avea efecte asupra tuturor.

Știm cu toții că pentru a fi admis la facultate trebuie să ai diplomă de Bacalaureat și că trebuie să dai un examen specific fiecărei facultăți. Totuși, având în vedere faptul că de câțiva ani încoace doar trecerea BAC-ului a fost problematică, ce să mai vorbim despre admiterea la facultate? Și, astfel, multe dintre unitățile de învățământ superior au rămas cu locuri neocupate și cu un număr minim de studenți, fapt ce a dus la desființarea unor specializări sau la oprirea anumitor universități din a mai susține examene de admitere de către Ministerul Învățământului.

Pentru a ieși din această situație problematică, cei de la ASE s-au gândit să realizeze admiterea după modelul occidental, mai exact să înlocuiască examenul tradițional cu o scrisoare de motivație și media de la Bacalaureat. Cu alte cuvinte, dacă ai reușit să obții o medie notabilă la examenul ce în ultimii ani a devenit un chin și dacă reușești să îți exprimi dorința de a fi admis la ASE, într-un mod atât de bun încât să convingi comisia, gata, ești admis! Dar dacă stăm să analizăm puțin mai bine situația, observăm și primele probleme.

Să luăm în considerare media la BAC, pentru început, care este constituită din vreo trei note. Cum nu toți suntem la fel de buni la toate materiile, există posibilitatea să luăm o notă mai mică la română (de exemplu) și care, teoretic, nu ar trebui să conteze atât de mult, de vreme ce ASE-ul se bazează în principal pe științe exacte, la care am putea să arătăm cât de buni suntem dacă am da examen doar din acele materii.

Apoi, să ne gândim și la scrisoarea de motivație în care viitorul student trebuie să spună motivele pentru care a ales ASE, ce așteptări are de la această facultate și ce planuri de viitor și-a făcut până acum. Și totuși, care sunt criteriile? Cine a scris mai metaforic, mai obiectiv, mai persuasiv sau mai realist? Așadar, ne lovim de factorul subiectivism, iar atunci când vorbim despre o întreagă comisie și, automat, despre diferite moduri de interpretare, cum se va ajunge la o decizie finală?

Dar să vedem și eventualele beneficii pe care le-ar putea aduce acest nou sistem de admitere. În primul rând, se facilitează foarte mult acest proces, deoarece se scapă de examenul propriu-zis (singurul examen care rămâne este cel lingvistic, pentru cei care vor să studieze în alte limbi) și, astfel, există marea posibilitate ca numărul aplicanților să crească, acest lucru reprezentând principalul obiectiv al conducerii ASE. Mai mult, dacă se va vedea că acest nou sistem dă rezultate bune și, având în vedere că el este deja implementat în occident la unele dintre cele mai bune facultăţi, s-ar putea ca și alte centre de învățământ universitar să aleagă această procedură în detrimentul examenului și, astfel, ajungem să aducem o parte din învățământul occidental atât de mult lăudat și la noi. În timp, poate, vom introduce schimbări și la nivelul programei școlare și vom scăpa de numere complexe și imaginare (da, în matematică este posibil să vorbești la modul serios despre ceva ce nu există de fapt) sau de mecanică cuantică (în cazul ăsta nu pot să evit cacofonia).

Trăgând linia, putem observa că tot ce putem face este să așteptăm să vedem dacă lucrurile vor decurge într-un mod pozitiv și să observăm cum ne vor afecta pe noi, restul.

Sursa: http://adevarul.ro/

Carmen Pălimariu

Este lăzăristă iubitoare de filme bune, muzică, literatură şi cel mai important, scris. Consideră că în orice scriem sau creăm lăsăm o parte din noi, fie că e vorba de un bileţel, o carte sau o pictură, fiecare poartă ceva din personalitatea noastră, aşa că ea îşi inserează personalitatea în LZR. Pentru detalii, nu ezitaţi să-i citiţi articolele.