Lăzăristă la ONU

[alert type=”yellow”]Nimic nu este mai fain decât să descoperi cum absolvenți ai Lazărului ajung pe niște trepte la care unii doar visează. Astăzi facem cunoștință cu Elena Bunoară care a ajuns să reprezinte România la ONU. Este un adevărat model pentru actualii elevi. Are toată stima noastră! [/alert]

 

Elena Bunoară este fost delegat de tineret al României la Naţiunile Unite. Licenţiată în ştiinţe politice cu specializare în limba franceză la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii Bucureşti, şi-a continuat studiile cu masterul în Securitate şi Diplomaţie, în limba engleză, din cadrul SNSPA. Este implicată în proiecte de tineret la nivel internaţional, fiind raportor pe probleme de migraţie pentru Adunarea Tinerilor la Consiliul Europei în 2012, delegat la Forumul Mondial al Democraţiei de la Strasbourg şi la Adunarea Tinerilor la Naţiunile Unite.

La începutul lui 2013 ai făcut parte din echipa care a reprezentat România în cadrul Consiliului Economic şi Social al ONU. Cum ai perceput această experiență?

Într-adevăr, în luna februarie a acestui an am avut şansa de a reprezenta tinerii din România în Comisia pentru Dezvoltare Socială din cadrul ECOSOC, în calitate de delegat de tineret la Naţiunile Unite. A fost o oportunitate unică pentru mine, completată de sentimentul responsabilităţii de a exprima atâtea voci şi speranţe. Această perioadă a fost una extrem de intensă în care am descoperit un univers aparte, singurul loc în care 193 de state se reunesc să dialogheze, să-şi exprime punctele de vedere şi să găsească un numitor comun. Este un proces extrem de complex pe care eu l-am putut observa doar pentru o scurtă perioadă, dar care te face să înţelegi că rezultatele nu pot apărea de la o zi la alta şi că dacă obiectivul tău este să găseşti răspunsuri sustenabile la problemele pe care le întâmpini, totul trebuie gândit pe termen lung. În tot acest proces, am întâlnit oameni speciali, devotaţi, tineri implicaţi şi preocupaţi de viitorul generaţiei noastre. Şi am experimentat o emoţie care nu poate fi descrisă în cuvinte: aceea de a vorbi în numele ţării mele.

Ce rol au tinerii în soluționarea problemelor cu care se confruntă societatea românească și cum pot colabora cu ONU?

DSCN0868Ca persoană activă în mediul ONG de mulţi ani, pot spune nu doar că tinerii ar trebui să aibă un rol esenţial în dezvoltarea societăţii noastre, ci şi că au început să aibă impactul pe care şi-l doresc în societate. De-a lungul ultimilor ani, am observat cum iniţiativele tinerilor, privind probleme care îi afectează, s-au multiplicat şi au ajuns să aibă efecte reale. Creativi, energici, am început să învăţăm să ne informăm, să ne susţinem cauzele şi să nu renunţăm la primul obstacol întâlnit în cale. Desigur, drumul e încă lung şi trebuie să fim conştienţi că va trebui să fim perseverenţi pentru că, aşa cum menţionam anterior, este vorba despre un proces pe termen lung, ale cărui rezultate concrete se văd după o anumită perioadă. De această idee aş dori să leg şi aspectul colaborării cu ONU, care poate părea o organizaţie departe de tineri şi de tinerii din România în special. De fapt, tinerii şi problemele lor sunt teme de mare actualitate pentru ONU, în contextul economic şi social în care ne aflăm. Într-un efort de a aborda aceste realităţi, organizaţia este deschisă spre colaborare şi dialog cu tinerii, Secretarul General numind anul acesta primul trimis special pe probleme de tineret. De asemenea, în contextul stabilirii agendei de dezvoltare post-2015, ONU a iniţiat o campanie de promovare a acestor discuţii la care pot lua parte tineri din toată lumea. Cu toţii putem să transmitem priorităţile noastre pentru următoarele ţinte de dezvoltare globală, accesând campania My World. Vă încurajez să o faceţi pentru că părerea voastră contează în tot acest proces şi este totodată un prim pas în a vă apropia şi a vă familiariza cu activitatea Naţiunilor Unite.

În discursul tău de la ONU ai vorbit despre nevoia de stagii de practică plătite, dar şi despre educaţia non-formală ca sprijin în dezvoltarea noilor lideri. Cum pot acestea să aducă un plus de valoare în evoluția tinerilor?

Împreună cu colegul meu şi cu echipa care ne-a coordonat din partea Ministerul Tineretului şi Sportului şi din partea Ministerului Afacerilor Externe am stabilit că aceste două aspecte, stagiile de practică plătite şi educaţia non-formală, sunt cruciale pentru soluţionarea celor mai importante probleme ale noastre, ale tinerilor: şomajul şi lipsurile sistemului educaţional. Din cauza faptului că piaţa muncii s-a contractat, numărul persoanelor şomere s-a mărit, iar tinerii sunt primii care sunt daţi afară şi ultimii care sunt angajaţi în cazul în care apar locuri de muncă. Principalul motiv invocat de angajatori este lipsa de experienţă, iar stagiile pot fi un răspuns în acest cerc vicios. Stagiul este cea mai bună metodă pentru o tranziţie de succes de la şcoală către job. Problema este că, nefiind suficient reglementat, rămâne la latitudinea companiei dacă remunerează sau nu. Personal, cred că nu încape discuţie că stagiarii trebuie plătiţi, iar cererea acestui drept al nostru este un motiv în plus în a fi perseverenţi şi a continua să pledăm pentru cauzele pe care le susţinem. La fel se întâmplă şi în cazul educaţiei non-formale, o metodă excelentă pentru dezvoltarea personală, a responsabilizării şi a cunoaşterii de sine. Instrumentele educaţiei non-formale trebuie să completeze programa şcolară prezentă, fiind un răspuns concret pentru probleme din sistemul educaţional cauzate de o abordare rigidă a subiectelor de curs sau de interesul scăzut al elevilor şi studenţilor faţă de procesul de învăţare. Tinerii trebuie câştigaţi de către profesorii lor, iar educaţia non-formală este o metodă eficientă în acest scop.

Ce acțiuni ale ONU au avut efecte care au fost resimțite de tinerii români?

ONU este prezent în statele membre nu doar prin rezoluţiile adoptate ce fac recomandări pentru implementarea unor elemente care ar întregi strategiile naţionale de tineret, ci şi prin munca pe plan local a agenţiilor specializate. În cazul României, există proiecte ale Programului Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), ale Fondului Naţiunilor Unite pentru Copii (UNICEF), ale Înaltului Comisariat ONU pentru Refugiaţi (UNHCR), ale Organizaţiei Internaţionale pentru Migraţie (OIM). Toate aceste organisme specializate ONU desfăşoară proiecte care acoperă tematici de importanţă ridicată pentru tineri, precum incluziune socială, acces la servicii sociale, protecţia copilului, dezvoltare internaţională, economie socială. Important e ca tinerii români să se informeze despre aceste programe şi să fie interesaţi să colaboreze. Există programe valoroase pe care tinerii le pot accesa, cel mai important e ca ei să facă un pas către aceste organizaţii şi să se informeze constant. Mulți absolvenți de facultate, sau chiar de liceu, aleg să plece în străinătate convinși că România nu le poate oferi posibilități de dezvoltare și șansa unei cariere.

Tu ai spus că România e un loc în care ai alege oricând să te mai naști o dată. De ce?

Pentru a afla răspunsul lăzăristei, dar și pentru a citi continuarea interviului, apasă aici.